Ukraina we współczesnej Europie (kultura i polityka) 09-MUE-12
Katastrofa elektrowni atomowej w Czarnobylu. Skutki ekologiczne, społeczne i polityczne.
Ostatnie lata Ukrainy w składzie ZSRR. Studencka „rewolucja na granicie”.
Referendum niepodległościowe i wybory prezydenckie w grudniu 1991 roku; uznanie ukraińskiej państwowości w świecie.
Budowa podstaw państwowości. Tworzenie się systemu partyjnego na Ukrainie.
Zapaść gospodarki w latach 90. XX w.
Wybory parlamentarne i prezydenckie w latach 90. XX w. (kandydaci i przebieg kampanii)
Przyjęcie konstytucji w 1996 roku.
Pozycja Ukrainy na arenie międzynarodowej. "Wielowektorowość” ukraińskiej polityki zagranicznej.
Wybory prezydenckie w 2004 r i „pomarańczowa rewolucja”.
Rozpad obozu „pomarańczowych” w przededniu wyborów prezydenckich 2010 roku.
Euromajdan, czyli protesty społeczne w latach 2013-1014.
Aneksja Krymu przez Rosję. Konflikt militarny na Donbasie.
Relacje Ukraina-Unia Europejska
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
posiada wiedzę dotyczącą najnowszej historii Ukrainy, specyfiki kulturowej oraz uwarunkowań historycznych i społecznych państwa ukraińskiego
orientuje się w realiach i poszczególnych tendencjach w historii współczesnej Ukrainy
zna oraz posługuje się najważniejszymi pojęciami, a także potrafi wymienić podstawowe okresy, daty, wydarzenia i postaci związane z historią współczesnej Ukrainy
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wzajemnych powiązań pomiędzy elementami składowymi kultury ukraińskiej oraz ich miejscem i rolą w historii Ukrainy końca XX – początku XXI wieków.
wykazuje się myśleniem koncepcyjnym w kontekście całościowego ujęcia procesów i zjawisk historycznych
samodzielnie rozpoznaje i analizuje wydarzenia oraz tendencje historyczne mające miejsce na Ukrainie oraz poza jej granicami; potrafi porównywać wydarzenia i tendencje w historii ukraińskiej i europejskiej
potrafi w praktyczny sposób zastosować posiadaną wiedzę do analizy i interpretacji bieżących wydarzeń (politycznych, społecznych i kulturalnych) związanych z tematyką zajęć;
posiada umiejętność wykorzystywania wiadomości na temat historii ukraińskiej dla potrzeb naukowo-badawczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
obecność na zajęciach,
znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
pozytywne oceny z kolokwium.
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Uzyskanie przynajmniej 75% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się znakomitą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego.
dobry plus (+db; 4,5):
Uzyskanie przynajmniej 75% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego.
dobry (db; 4,0):
Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się bardzo dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego oraz wykazanie się dobrą wiedzą na temat współczesnej Ukrainy (uwarunkowania historyczne, znajomość dat, okresów i postaci, przyczyny, przebieg i skutki ważnych wydarzeń z ostatnich III dekad itd.) w części pytań otwartych kolokwium pisemnego.
dostateczny (dst; 3,0):
Uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Brak uzyskania przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi z części testowej kolokwium pisemnego bez względu na treść odpowiedzi w części pytań otwartych egzaminu pisemnego.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Hrycak, Historia Ukrainy 1772-1999, Lublin 2000. / Я. Грицак, Нариси історії України: формування модерної української нації XIX-XX ст., Київ 1996.
T. Olszański, Trud niepodległości: Ukraina na przełomie tysiącleci, Kraków 2003.
B. Osadczuk, Niepodległa Ukraina, Sejny 2006.
W. Pawluczuk, Ukraina: polityka i mistyka, Kraków 1998.
M. Riabczuk, Od Małorosji do Ukrainy, Kraków 2002. / Микола Рябчук, Від Малоросії до України: парадокси запізнілого націєтворення. Київ, "Критика", 2000
Г. Касьянов, Україна 1991-2007: нариси новітньої історії, Київ 2007.
Literatura uzupełniająca:
W. Baluk, Kształtowanie systemu partyjnego Ukrainy w okresie transformacji ustrojowej (1987-2004), Wrocław 2006.
O. Hnatiuk, Pożegnanie z imperium, Lublin 2003.
L. Hurska-Kowalczyk, Studencka „rewolucja na granicie” w kontekście przemian społeczno-politycznych w Ukraińskiej Socjalistycznej Republice Radzieckiej, http://ssp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/ssp-2014-4-197.pdf
M. Riabczuk, Polityka językowa na Ukrainie: minione debaty i przyszłe rozwiązania [w:] Dyskurs postkolonialny we współczesnej literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej, Poznań 2015.
W. Romanowski, Ukraina. Przystanek wolność, Kraków 2007.
Ukraina na zakręcie. Drogi i bezdroża pomarańczowej rewolucji, Warszawa 2005.
O. Zabużko, I. Chruślińska, Ukraiński palimpsest, Wrocław 2013
F. Zastawnyj, W. Kusiński, Ukraina: przyroda - ludność – gospodarka, Warszawa 2003
Zwrotnik Ukraina, pod red. Jurija Andruchowycza, Wołowiec 2014.
Ю. Андрухович та ін., Євромайдан: Хроніка почуттів, Брустурів 2014
О. Забужко Let my people go, Київ 2005.
Х. Куромія, Зрозуміти Донбас, Київ 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: