Teoria komunikacji międzykulturowej 09-MTKM-11
Komunikacja międzykulturowa jako dziedzina nauki. Kształtowanie się współczesnej nauki.
Kultura (pojmowanie kultury, istota kultury). Kultura a cywilizacja. Kulturowe a socjalne. Socjalizacja a inkulturacja.
Kultura jako zwracanie się ku wartościom. Kultura a zachowanie. Tożsamość kulturowa. Kultura a język.
Typy, formy oraz funkcje komunikacji międzykulturowej. Struktura i modele komunikacji międzykulturowej. Aksjomaty komunikacji międzykulturowej.
Spotkanie międzykulturowe. Szok kulturowy. Asymilacja.
Bariery komunikacyjne. Specyfika komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
zna i prawidłowo stosuje podstawowe terminy oraz charakteryzuje główne pojęcia z teorii komunikacji międzykulturowej
zna aksjomaty, podstawowe modele i elementy komunikacji międzykulturowej
rozpoznaje różne typy, rodzaje i formy komunikacji międzykulturowej
potrafi rozpoznać i scharakteryzować zjawiska szoku kulturowego, rodzaje asymilacji i sprzężenia zwrotnego
zna źródła i przyczyny pojawiania się barier w komunikacji międzykulturowej, zna funkcje komunikacji werbalnej i niewerbalnej
potrafi rozpoznawać, charakteryzować i oceniać zjawiska kulturowe, komunikacyjne i językowe w procesie komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
‒ pozytywne oceny z kolokwiów,
‒ aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
‒ znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
‒ obecność na zajęciach.
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienie w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia;
- pełna znajomości tematu i zagadnień przedstawionych podczas zajęć a także przeczytanie zadanej lektury;
- dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla całości wypowiedzi;
- brak błędów w kompozycji całej wypowiedzi ustnej.
dobry plus (+db; 4,5):
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- pełne omówienie zagadnienia oraz zapoznanie się z literaturą obowiązkową;
- nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym;
- brak błędów w kompozycji;
- odpowiedź spójna.
dobry (db; 4,0):
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- pełne omówienie zagadnienia;
- drobne błędy w kompozycji.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- całościowe, choć powierzchowne omówienie zagadnienia;
- nieliczne, ale istotne błędy językowe;
- drobne błędy w kompozycji.
dostateczny (dst; 3,0):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na zadany temat w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu;
- częściowe omówienie zagadnienia;
- błędy w kompozycji wypowiedzenia.
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0);
- trudność stworzenia samodzielnej wypowiedzi na zadany temat;
- wypowiedź przepełniona licznymi błędami;
- chaotyczna kompozycja.
Literatura
А. П. Садохин, Межкультурная коммуникация, Москва 2004.
Т. Г. Грушевицкая, В. Д. Попков, А. П. Садохин, Основы межкультурной коммуникации, Москва 2003.
M. Szopski, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
J. Mikułowski-Pomorski, Komunikacja międzykulturowa, Wprowadzenie, Kraków 2003.
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004.
T. O`Sullivan, J. Hartley, D. Saunders, M. Montgomery, J. Fiske, Kluczowe pojęcia w komunikowaniu i badaniach kulturowych, Wrocław 2005.
J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: