Seminarium magisterskie 09-MSM-24
Seminarium magisterskie (językoznawcze III):
Wyznaczenie obszarów tematu pracy magisterskiej na podstawie aktualnych tendencji badawczych oraz własnych zainteresowań. Określenie tematu pracy.
Szkoły językoznawcze. Metodologie analizy językowej.
Problemy teoretyczno-metodologiczne badań nad kulturą, językiem i komunikacją międzykulturową.
Metodologia pracy naukowej.
Metodologia procesu badawczego.
Metody badawcze w lingwistyce kulturowej. Wybór metod badawczych.
Pojęcie konceptosfery, konceptu i językowego obrazu świata oraz sposoby ich rekonstrukcji.
Prawo autorskie. Korzystanie z literatury a uszanowanie własności intelektualnej. Rodzaje kompilacji i plagiatu. „Grafomania naukowa”.
Sposoby wyszukiwania literatury przedmiotu. Gromadzenie materiału naukowego.
Organizacja procesu pisania. Konstrukcja pracy. Zasady opisu bibliograficznego i redagowania przypisów.
Styl naukowy jako rodzaj stylów funkcjonalnych. Termin i pojęcie. Zasady prawidłowego definiowania pojęć.
Wybór metod i technik gromadzenia materiału badawczego. Techniki badawcze i narzędzia badawcze. Wybór i opracowanie narzędzi badawczych.
Sposoby opracowania zebranych materiałów badawczych. Opracowanie i przedstawienie wyników przeprowadzonych badań.
Rodzaje przypisów. Znaczenie przypisów polemicznych. Rodzaje załączników.
Przygotowanie się do obrony pracy magisterskiej. W czasie obrony pracy dyplomowej.
Seminarium magisterskie (językoznawcze IV):
Wyznaczenie obszarów tematu pracy magisterskiej z uwzględnieniem współczesnych tendencji badawczych i własnych zainteresowań. Określenie tematu pracy.
Onomastyka – jej przedmiot i metody badawcze.
Retrospektywna antroponomastyka wschodniosłowiańska.
Dawne i współczesne kategorie rosyjskich osobowych imion własnych (imię osobowe, przezwisko, patronimikum, nazwisko). Ewolucja antroponimii wschodniosłowiańskiej po chrystianizacji Rusi.
Wzajemne zależności między słownictwem pospolitym a słownictwem własnym. Proprializacja. Apelatywizacja. Transonimizacja.
Imiona chrześcijańskie na gruncie języka rosyjskiego.
Słowotwórstwo osobowych imion własnych w języku rosyjskim.
Seminarium magisterskie (komparatystyka literacko-kulturowa):
Formułowanie tematu pracy. Propozycje tematów prac magisterskich koncentrują się wokół literatury, kultury i myśli rosyjskiej
Synteza wiedzy nt. metodologii analizy filologicznej i historyczno-literackiej
Konsekwentne uświadomienie – i zastosowanie w praktyce – możliwości podwyższania poziomu percepcji dzieła artystycznego z jednoczesną umiejętnością asymilowania literatury przedmiotu
Orientowanie na wartość otwartej procesualności postrzegania i artykułowania problemu ze szczególnym uwzględnieniem skoku jakościowego pracy magisterskiej w stosunku do licencjatu
Wykonanie pracy magisterskiej spełniającej wymagania sformułowane przez Wydział Neofilologii UAM
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Seminarium magisterskie (językoznawcze III):
Określić i sformułować problem badawczy i cele badania; sprecyzować hipotezy badawcze i zakres badania (podmiotowy, przedmiotowy) na podstawie nabytej wiedzy oraz zastosować prawidłową metodologię badań do postawionego zadania.
Samodzielnie przeanalizować zebrany materiał badawczy, korzystając z literatury przedmiotu i wybranych metod badawczych.
Prawidłowo opracować wyniki badań, wyciągać, formułować, argumentować i weryfikować wnioski z przeprowadzonej analizy badawczej.
Zna literaturę przedmiotu i swobodnie posługuje się nią w zakresie badanej przez siebie problematyki językowej; krytycznie odnosić się do literatury przedmiotu i swobodnie selekcjonować literaturę naukową.
Napisać pracę magisterską spełniającą wszystkie wymogi stawiane pracom dyplomowym.
Samodzielnie wyszukiwać literaturę przedmiotu, korzystając z tradycyjnych źródeł informacji i najnowszych technik informatycznych. Korzystać z literatury naukowej i nienaukowej z poszanowaniem własności intelektualnej (nie naruszając praw autorskich).
Seminarium magisterskie (językoznawcze IV):
Nakreślić i sformułować problem badawczy na podstawie nabytej wiedzy oraz zastosować prawidłową metodologię badań do postawionego zadania.
Samodzielnie przeanalizować zebrany materiał badawczy z wykorzystaniem literatury przedmiotu i użytych metod badawczych.
W sposób prawidłowy formułować, weryfikować i argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy badawczej.
Swobodnie posługiwać się literaturą przedmiotu w zakresie badanej przez siebie problematyki językowej.
Napisać pracę magisterską spełniającą wszystkie wymogi stawiane tego typu pracom naukowym.
Samodzielnie wyszukiwać literaturę przedmiotu z użyciem tradycyjnych źródeł informacji oraz najnowszych technik informatycznych, respektując przy korzystaniu z niej prawa autorskie (własności intelektualnej).
Seminarium magisterskie (komparatystyka literacko-kulturowa):
samodzielnie rozpoznać i sformułować problem badawczy na podstawie uzyskanej wiedzy i w oparciu o metodologię badań literaturoznawczych
przeprowadzić selektywną kwerendę bibliograficzną, w sposób zaawansowany korzystać z uzyskanej wiedzy przedmiotowej, przedstawić i ocenić stanowiska badaczy i twórczo wykorzystać je do sformułowania własnych tez
właściwie formułować i merytorycznie argumentować wnioski z przeprowadzonej analizy, samodzielnie analizować i interpretować tekst literacki z wykorzystaniem literatury przedmiotu
i poznanych metod badawczych
prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska historyczno-literackie w oparciu o zdobytą wiedzę
przygotować pracę magisterską w języku rosyjskim (polskim, jeśli wymaga tego zakres pracy) spełniającą wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM
odnieść się i uwzględnić uwagi formułowane przez promotora i (ewentualnie) innych uczestników seminarium, jak również formułować uwagi w odniesieniu do innych uczestników seminarium
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- aktywność udział w trakcie zajęć (np. udział w dyskusji);
- przygotowanie propozycji projektu pracy dyplomowej;
- ocena prezentacji opracowanej/-ych części pracy;
- wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- stymulacja do dalszych poszukiwań i przemyśleń
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
monitorowanie i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych przez studentów (redagowanie tekstu pracy, opracowywanie rozdziałów, analiza materiału źródłowego, itd.)
• Metody podsumowujące:
Ocena końcowa polegająca na merytorycznej wartości przygotowanej pracy oraz zaangażowaniu studentów w ich opracowywanie.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, znacznie poszerzającej zakres wiedzy i zachęcającej do dalszych badań oraz znakomita wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dobry plus (+db; 4,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, poszerzającej zakres dotychczasowych badań oraz bardzo dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dobry (db; 4,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM oraz dobra wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dostateczny plus (+dst; 3,5): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale ze znacznymi niedociągnięciami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
dostateczny (dst; 3,0): terminowe wywiązanie się z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, ale z licznymi błędami, oraz wystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
niedostateczny (ndst; 2,0): niewywiązanie się w terminie z obowiązku napisania pracy magisterskiej spełniającej wymagania określone przez Wydział Neofilologii UAM, niewystarczająca wiedza i umiejętności w zakresie analizy materiału badawczego
Literatura
Seminarium magisterskie (językoznawcze III):
1. Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Warszawa1995.
2. Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.
3. Grzybowski P. P., Sawicki K., Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Kraków 2010.
4. Prawo autorskie i prasowe z wprowadzeniem, Warszawa 2007.
5. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.
6. Zenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, Warszawa 2009.
7. Воркачев С. Г., Лингвоконцептология и межкультурная коммуникация: истоки и цели, „Филологические науки”, 2005, № 4, с. 76–83.
8. Воркачев С. Г., Концепт как лингвокультурологическая категория, [в:] Воркачев С. Г., Концепт счастья в русском языковом сознании: опыт лингвокультурологического анализа, Краснодар 2002, с. 8-33.
9. Корнилов О. А., Языковые картины мира как производные национальных менталитетов, Москва 1999.
10. Маслова В. А., Лингвокультурология, Москва 2001.
11. Степанов Ю. С., Константы: словарь русской культуры, Москва 2001.
Pozostałe pozycje uzależnione od wyboru konkretnego tematu pracy magisterskiej.
Seminarium magisterskie (językoznawcze IV):
Čičagov V.K. Iz istorii russkich imen, otčestv i familij (Voprosy russkoj istoričeskoj onomastiki XV-XVII vv.). Moskva 1959.
Kaleta Z. Ewolucja nazwisk słowiańskich: studium teoretyczno-porównawcze. Kraków 1991.
Nikonov V.A. i Superanskaja A.V. (red.). Antroponimika. Moskva 1970.
Nikonov V.A. Geografija familij. Moskva 1988.
Rospond S. „Struktura i klassifikacja drevnevostočnoslavjanskich antroponimov (imena)”. Voprosy jazykoznanija XIV, 3, 1965, 1–21.
Rymut K. 1985. „Starye patronimičeskie obrazovanija v slavjanskich jazykach”. Zeitschrift für Slawistik, 35, 805-808.
Rzetelska-Feleszko E., Cieślikowa A., Duma J. (red.). Słowiańska onomastyka. T. 1–2. Warszawa-Kraków 2002–2003.
Seliščev A.M. „Proischoždenie russkich familij, ličnych imen i prozvišč”. Učenye zapiski Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta 128, 1948, 128–152.
Skulina T. Staroruskie imiennictwo osobowe, I. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1973.
Skulina T. Staroruskie imiennictwo osobowe, II. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1974.
Sosnowski J. „Imiennictwo rosyjskiej ludności chłopskiej w XVI w. (Słowotwórstwo imion chrześcijańskich)”. Studia Językoznawcze. Streszczenia prac doktorskich X, 1985, 41–105.
Superanskaja A.V. Struktura imeni sobstvennogo (Fonologija i morfologija). Moskva 1969.
Superanskaja A.V. (red.). Istoričeskaja onomastika. Moskva 1977.
Superanskaja A.V. (red.). Imja naricatelьnoe i sobstvennoe. Moskva 1978.
Superanskaja A.V., Podolьskaja N.V. (red.). Perspektivy razvitija slavjanskoj onomastiki. Moskva 1980.
Unbegaun B. Russkie familii. Moskva 1989.
Wolnicz-Pawłowska E., Duma J. (red.). Antroponimia słowiańska. Warszawa 1996.
Wójtowicz M. Drevnerusskaja antroponimija XIV-XV vv. Severo-Vostočnaja Rusь. Poznań 1986.
Pozostałe pozycje uzależnione od wyboru konkretnego tematu.
Seminarium magisterskie (komparatystyka literacko-kulturowa):
Odpowiednio do ustalonego tematu pracy magisterskiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: