Wiedza o współczesnej Rosji 09-MRIKR-12
Rosja widziana z perspektywy człowieka Zachodu.
Teorie pokrewieństwa Rosji z Azją (kwestie narodowościowe i tożsamościowe).
Idea eurazjatycka jako narzędzie polityków rosyjskich.
Nacjonalizm w FR lat 90-tych.
Ruchy polityczne w Rosji po 1991 roku.
Problemy demograficzne i socjalne europejskiej oraz azjatyckiej części FR.
Życie gospodarcze FR: sytuacja wewnętrzna i stosunki międzynarodowe w zakresie polityki ekonomiczno-przemysłowej.
Udział państwa rosyjskiego w sporach terytorialnych XX i XXI stuleci.
System oświaty i prawodawstwo w FR po 1991 roku.
Zderzenie tradycji z nowoczesnością – Rosyjska Północ w perspektywie etnograficznej.
Wyznania religijne na obszarze Rosji (z uwzględnieniem Syberii i Dalekiego Wschodu).
Masoneria i sekty w Rosji.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna, prawidłowo definiuje i stosuje terminy niezbędne dla rozumienia idei narodowo-tożsamościowych wyrosłych na gruncie rosyjskim
zna ważniejsze zagadnienia z zakresu problematyki życia społecznego i gospodarczego dzisiejszej Federacji Rosyjskiej
posiada poszerzoną wiedzę na temat rozwoju ruchów politycznych i religijnych w FR po 1991 r.
potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk w perspektywie historycznej
umie samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące realiów życia politycznego w Rosji XX i XXI wieku
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność oraz aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- kolokwium zaliczeniowe.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. A. Rodimkina, Z. Riley, N. Landsman, Rosja dzisiaj, Warszawa 2003.
2. J. Bratkiewicz, Rosyjscy nacjonaliści w latach 1992-1996 : od detradycjonalizacji do retradycjonalizacji, Warszawa 1998.
3. I. Massaka, Eurazjatyzm. Z dziejów rosyjskiego misjonizmu, Wrocław 2001.
4. Imperium Putina, red. W. Konończuk, Warszawa 2007.
5. G. Przebinda, Piekło z widokiem na niebo : spotkania z Rosją 1999-2004, Kraków 2004.
6. J. Hugo-Bader, Biała gorączka, Wołowiec 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: