Praktyczna nauka języka ukraińskiego 09-MPNJU-23
Wyjątki w odmianie nazw i terminów złożonych;
Zasady pisowni łącznej, rozdzielnej nazw, terminów i przymiotników:
Formy synonimiczne przyimków;
Skróty i skrótowce – znaczenie, odmiana, pisownia
Zasady pisowni form przeczenia – zaimków i partykuł;
Zasady pisowni znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, dwukropka, myślnika, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym i złożonym;
Świat mediów:
• Prasa (popularna polska/ukraińska periodyki);
• Telewizja;
• Oddziaływanie i manipulacja polityczna;
Świat nauki i techniki:
• Cyberprestrzeń, czyli nowa rzeczywistość (możliwości, uzależnienie, przetępstwa komputerowe);
• Biotechnologia (klonowanie, GMO);
Świat reklamy:
• Rodzaje reklamy;
• Reklama w telewizji;
• Antyreklama;
• Manipulacja w reklamie.
Transport (samochodowy, kolejowy, lotniczy, morski).
Polityka. Świadomość polityczna obywateli. System partyjny na Ukrainie i w Polsce. Partie polityczne i organizacje samorządowe. System wyborczy.
Stosunki międzynarodowe. Organizacje międzynarodowe (ONZ, UNESCO i in.). Handel międzynarodowy (urząd celny, odprawa celna, międzynarodowe organizacje handlowe).
Retoryka. Komunikacja perswazyjna. Występy publiczne. Umiejętność słuchania. Protokół dyplomatyczny, kultura mówienia, korespondencja urzędowa.
Sport. Dyscypliny sportowe – indywidualne i drużynowe. Igrzyska olimpijskie. Znani sportowcy. Zdrowy tryb życia.
Aktualne wydarzenia w kraju i na świecie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
Sformułować (w formie ustnej i pisemnej) treści z uwzględnieniem zasad leksykalno-gramatycznych i stylistycznych oraz specyfiki stylu komunikacji
Wykonać dowolną pracę pisemną z uwzględnieniem zasad ortograficznych i interpunkcyjnych
Wydzielić w tekście wyrazy i zdania wtrącone
Dokonać korekty tekstów własnych oraz innych autorów
Zna i swobodnie stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych;
Rozumie audiotekst zawierający nowe wyrazy i całkowicie rozumie słuchany tekst w zakresie materiałów programowych;
Potrafi logiczne wyrazić swoje myśli w postaci przygotowanego wystąpienia, streszczenia ustnych (pisemnych tekstów) i przedstawić swoje opinie odnośnie rozmaitych zjawisk i wydarzeń, argumentować je.
Potrafi brać udział w nieprzygotowanych swobodnych dialogach i dyskusjach, pracować w grupie.
Tworzy tekst w postaci wypracowania swobodnego, wypracowania z argumentacją oraz esej w zakresie materiałów programowych.
Potrafi poprawnie przetłumaczyć fragment tekstu (z tematyki, która została przerobiona) w formie ustnej / pisemnej na język ukraiński bez użycia słownika.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, opracowywanie zadanych treści i zagadnień),
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)
- egzamin końcowy.
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się poprzez spełnienia wymienionych kryteriów; kryterium ilościowe – przynajmniej 92%
dobry plus (+db; 4,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 84% i mniej niż 92%
dobry (db; 4,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; przynajmniej 76% i mniej niż 84%
dostateczny plus (+dst; 3,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 68% i mniej niż 76%
dostateczny (dst; 3,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 60% i mniej niż 68%
niedostateczny (ndst; 2,0):
brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się; kryterium ilościowe – poniżej 60%
Literatura
‒ Б. Антоненко-Давидович, Як ми говоримо, Київ 1991.
‒ Антисуржик: Вчимося ввічливо поводитися і правильно говорити, Львів 1994.
‒ О. І. Бондар, Ю. О. Карпенко, М. Л. Микитин-Дружинець, Сучасна українська мова: фонетика. Фонологія. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Лексикологія. Лексикографія, Київ 2006.
‒ О. Белей, Українська мова. Практичний курс для поляків, Львів 2003.
‒ Г. Волкотруб, Практична стилістика української мови, навчальний посібник, Тернопіль 2008.
‒ А. Капелюшний, Практична стилістика української мови, навч. посібник, Львів 2001.
‒ С. Караванський, Секрети української мови, Київ 1994.
‒ Л. Мацько, О. Мацько, Риторика, навч. посібник, Київ 2006.
‒ Л. Мацько, О. Сидоренко, О. Мацько, Стилістика української мови, Київ 2003.
‒ О. Микитюк, Сучасна українська мова: самобутність, система, норма, навч. посібник, Львів 2012.
‒ О. Микитюк, Культура мовлення: особливості, завдання, цікавинки, навч. посібник, Львів 2014.
‒ Наука і техніка в сучасному світі: збірник науково-популярних текстів та навчальних завдань для студентів-іноземців технічних вишів, за ред. І. Карого, Львів 2012.
‒ М. Пентилюк, І. Марунич, І. Гайдаєнко, Ділове спілкування та культура мовлення, Київ 2010.
‒ О. Пономарів, Культура слова: мовностилістичні поради, навч. посібник, Київ 2001.
‒ Український правопис, ред.: Є. І. Мазніченко, Н. М. Максименко, К. С. Чайка, Київ 2008.
‒ Українська мова (за професійним спрямуванням), навчальний посібник, ред.: Г. Л. Вознюк, С. З. Булик-Верхола, І. П. Василишин, М. В. Гнатюк, І. Б. Ментинська, І. Д. Шмілик, Львів 2010.
‒ В. Ф. Чукіна, Граматика української мови в таблицях і схемах, Київ 2005.
‒ К. Ф. Шульжук, Синтаксис української мови, Київ 2010.
Słowniki:
‒ М. Алексєєнко, А. Горнятко-Шумилович, Українсько-польський словник лінгвістичних термінів, Szczecin 2005.
‒ О. Алексійчук, Практичний польсько-український словник, Краків 2004.
‒ С. П. Бибик , Г. М. Сюта, Словник іншомовних слів: тлумачення, словотворення та слововживання, 2006.
‒ Ф. Бацевич, Словник термінів міжкультурної комунікації, Київ 2007.
‒ М. Волощак, Неправильно-правильно: довідник з українського слововживання, Київ 2014.
‒ С. Головащук, Складні випадки наголошення: словник-довідник, Київ 1995.
‒ О. Є. Гриджук, Подвійне наголошування: словник-довідник, Львів 2013.
‒ Т. П. Гуменюк, С. О. Кичигін, Зрозумій мене, тлумачний словник української мови, Київ 2003.
‒ А. П. Загнітко, І. Г. Данилюк, Г. В. Ситар, І. А. Щукіна, Словник українських прийменників, Донецьк 2007.
‒ І. Кононенко, О. Співак, Українсько-польський словник міжмовних омонімів і паронімів, Київ 2008.
‒ С. Караванський, Практичний словник синонімів української мови, Київ 1995.
‒ Т. Космеда, О. Гоменюк, Т. Осіпова, Короткий українсько-польський словник усталених виразів: еквіваленти слова, фразеологiзми, прислів'я та приказки, Дрогобич 2017.
‒ Н. Є. Лозова, В. Б. Фридрак, Дзвона чи дзвону? –а (-я) чи –у(-ю) в родовому відмінку, Словник-довідник, Київ 2007.
‒ Л. М. Полюга, Повний словник антонімів української мови, Київ 2008.
‒ Польсько-український, українсько-польський словник, за ред. В. Т. Бусела, Київ 2004.
‒ Л. М. Полюга, Словник українських синонімів і антонімів, Київ 2007.
‒ Л. Ставицька, Український жаргон: словник, Київ 2005.
‒ Словник фразеологізмів української мови, за ред. В. О. Винника, Київ 2008.
‒ Українська мова: словник-довідник, за ред. А. П. Загнітка та ін., Донецьк 1998.
‒ М. Bednarz, Polsko-ukraińska homonimia językowa, Opole 2002.
‒ I. Kononenko, I. Mytnik, E. Wasiak, Słownik tematyczny polsko-ukraiński, Warszawa 2010.
‒ A.Markunas, T.Uczitiel , Popularny słownik sakralizmów polskich i ukraińskich. Популярний словник польських та українських сакралізмів, Poznań 2001.
Słowniki:
1. Słowniki dwujęzyczne polsko-ukraińskie, ukraińsko-polskie.
2. Великий тлумачний словник української мови, Київ 2007.
3. Український орфографічний словник, Київ 2007.
4. Словник синонімів, Київ 2001.
5. Словник фразеологізмів української мови, Київ 2003.
6. Словник української мови в 11 томах, Київ 1970- 1980.
7. Л. Ставицька, Короткий словник жаргонної лексики, Київ 2003.
8. Словник іншомовних слів, Київ 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: