Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-MPNJR-33
KOMUNIKACJA:
Temat: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości (na podstawie tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu)
- rozumienie mówionych i pisanych tekstów;
- wychwycenie niezbędnej informacji, jej właściwa interpretacja i ocena;
- swobodna wypowiedź na temat omawianego problemu;
- wyrażenia własnego zdania odnośnie poruszanej problematyki;
- tworzenie dłuższych wypowiedzi z uwzględnieniem zasobów leksykalnych i środków językowych określonych w programie II roku studiów II stopnia.
Współczesne kino rosyjskie (1-2 na wybór):
Zalecane:
1. Aleksiej Bałabanow Brat (1997) / Мне не больно (2008)
2. Kwartet I. Dzień radio (2008) / O czym mówią mężczyżni (2010)
Dyskusja na tematy:
1. Obejrzanych filmów (np. Kwartet I. Dzień radio)
2. Chorób naszych czasów (Temat z Leksyki)
3. Książka czy Internet? (Temat z Leksyki)
4. Sztuka współczesna (akcjonizm, perfomance) i klasyczna (prezentacja).
5. Sztuka masowa a elitarna (Temat z Leksyki)
LEKSYKA:
Praca nad roszerzeniem form leksykalno-gramatycznych w aspekcie pola semantycznego i grup leksykalno-semantycznych, np:
стремиться, стараться/постараться,
пытаться/попытаться,
пробовать/попробовать;
пользоваться/воспользоваться, применять/применить,
употреблять/употребить;
тоже/также etc.
Zalecane tematy:
Choroby naszych czasów:
• Depresja
• Palenie
• Alkoholizm
• Narkomania
Sztuka w naszym życiu:
• Sztuka elitarna i masowa
• W świecie filmu
• Teatr dzisiaj
• Książki
• Muzyka
PISANIE:
Temat: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości
- praca z tekstem: wyszukiwanie informacji, jej analiza, interpretacja i selekcjonowanie;
- działania na tekście: przekształcanie tekstu (parafraza, kompresja, transformacja, streszczanie);
- pisanie tekstów (rozprawka) z użyciem materiału językowego określonego programem;
- praca nad esejem i recenzją (recenzja na artykuł naukowy, film, przeczytaną książką)
GRAMATYKA z elementami stylistyki:
Używanie konstrukcji gramatycznych i składniowych typowych dla stylu naukowego:
zdania bezpodmiotowe,
konstrukcje pasywne,
zdania złożone podrzędnie (przyczyny, czasu, miejsca)
związek zgody między podmiotem a orzeczeniem (wybrane zagadnienia).
Używanie zwrotów i frazeologii naukowej.
Wtrącenia w aspekcie tłumaczenia (między innymi – среди прочего)
Przysłówki (тем временем, между тем)
Proste i złożone przymiotniki, oraz rzeczowniki.
Zasady używania zaimków который, какой, как w stylu naukowym.
użycie wybranych przyimków (относительно, вслед за, независимо от, ввиду, в силу, вследствие, благодаря, несмотря на и др.).
Powtórzenie:
konstrukcje z rzeczownikami odczasownikowymi:
tworzenie czasowników dokonanych/niedokonanych i ich użycie w tekście (esej, rozprawka);
rodzaj i odmiana wybranych rzeczowników oraz odmiana wybranych przymiotników.
ORTOGRAFIA:
- pisownia partykuły ни, нe z różnymi częściami mowy;
- pisownia spójników тоже, также oraz partykuły же z zaimkiem то i przysłówkiem так;
- pisownia przyimków;
- pisownia przysłówków.
Powtórzenie: pisownia wybranych wyrazów złożonych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
PPo zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
rozumie autentyczny tekst mówiony, potrafi wychwycić istotną informację, zinterpretować ją i ocenić przy pomocy odpowiednich zasobów leksykalnym i środków językowych
swobodnie wypowiada się, zarówno spontanicznie jak i po przygotowaniu, używając przy tym właściwego dla swojego poziomu nauczania języka
swobodnie uczestniczy w dyskusjach zachowując odpowiedni styl wypowiedzi, wyraża własne zdanie i argumentuje go
rozumie tekst dowolny pisany o charakterze kulturowym i naukowym oraz potrafi dokonać jego oceny krytycznej
potrafi pracować z tekstem, umie wyszukiwać, analizować, interpretować i selekcjonować informację, a także tworzyć teksty własne wykorzystując zdobytą wiedzę
umie tworzyć tekst pisany o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji w języku rosyjskim
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów),
- w przypadku nieobecności zaliczenie (w formie wskazanej przez prowadzącego) na konsultacjach materiału wprowadzonego na zajęciach.
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
kryterium ilościowe – przynajmniej 92%
dobry plus (+db; 4,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z nielicznymi błędami lub nieścisłościami, o małym znaczeniu merytorycznym.
kryterium ilościowe – przynajmniej 84% i mniej niż 92%
dobry (db; 4,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami;
przynajmniej 76% i mniej niż 84%
dostateczny plus (+dst; 3,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
kryterium ilościowe – przynajmniej 68% i mniej niż 76%
dostateczny (dst; 3,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się);
kryterium ilościowe – przynajmniej 60% i mniej niż 68%
niedostateczny (ndst; 2,0):
brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia;
kryterium ilościowe – poniżej 60%
Literatura
Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012.
Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 1. Москва 2001.
Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 2. Москва 2011.
Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 3. Москва 2011.
Кожевникова Л. П., Кожевников А. Ю., От корня – к слову. Учебное пособие по лексике и словообразованию для иностранцев, изучающих русский язык, Санкт-Петербург 2004.
Туманова Ю. Л., Бойко В. Г., Упражнения и тексты для обучения профессиональной научной речи, Москва 1997.
Шанский Н.М., Лингвистические детективы, Москва 2007.
Афанасьева Н.А., Попова Т.И., Палитра стилей, Санкт-Петербург 2007.
Бердичевский А.Л., Соловьёва Н.Н., Русский язык: сферы обучения. Учебное пособие по стилистике для студентов-иностранцев, Москва 2002.
Москвитина Л.И., В мире новостей, часть 2-3, Санкт-Петербург, 2009-2013.
Розенталь Д.E., Справочник по русскому языку. Орфография. Пунктуация, Москва, 2005.
Розенталь Д.Е., Справочник по русскому языку. Практическая стилистика, Москва 2001.
Розенталь Д.Е., Справочник по русскому языку. Управление в русском языке, Москва 2003.
Полный справочник по орфографии и пунктуации, под ред. О.Л. Соболевой, Москва 1999.
Скороходов Л., Хорохордина О., Окно в Россию, 1, 2 часть, Санкт-Петербург 2004.
М.А. Шелякин, Справочник по русской грамматике, Москва 1993.
Burnewicz Z.., Górska L., Nowożenowa Z.., Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002.
Hessen D., Szypuła R., Wielki słownik polsko-rosyjski, tom I i II, Warszawa1998.
Karolak S., Słownik frazeologiczny rosyjsko-polski, tom I i II, Warszawa 1998.
Mirowicz A., Dulewiczowa I., Grek-Pabisowa I., Maryniakowa I., Wielki słownik rosyjsko-polski, tom I i II, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: