Praktyczna nauka języka rosyjskiego 09-MPNJR-13
KOMUNIKACJA:
Temat: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości (na podstawie tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu)
- rozumienie mówionych i pisanych tekstów;
- wyróżnienie niezbędnej informacji, jej właściwa interpretacja i ocena;
- swobodna wypowiedź na temat omawianego problemu;
- swobodna i rozszerzona argumentacja (rozróżnienie przyczyny i skutku)
- wyrażenia własnego zdania odnośnie poruszanej problematyki;
- tworzenie dłuższych wypowiedzi z uwzględnieniem zasobów leksykalnych i środków językowych określonych w programie I roku studiów II stopnia.
Organizacja dyskusji (Okrągły stół, konferencja, moderowanie, wygłaszanie referatów).
Dyskusja na tematy:
1. Obejrzanych filmów (np: Iwan Wyrypajew. Taniec Dehli / Kwartet I. O czym mówią mężczyżni (2010) etc)
2. Przyjaźń damska, męska, damsko-męska.
3. Świat konsumpcji – szaleństwo zakupowe – problem uzależnienia.
4. Aktualne wydarzenia w świecie spolecznym.
LEKSYKA:
Temat: Praca nad roszerzeniem form leksykalno-gramatycznych w aspekcie pola semantycznego i grup leksykalno-semantycznych, np:
Привлекать – отвлекать – увлекать …
Думать – придумать – задумать …
Świat komunikacji międzyludzkiej:
1. Temperamenty, charakter, kontakty mędzyludzkie
2. QBQ – sztuka zadawania pytań (coaching).
3. Przyjaźń damska, męska, damsko-męska
4. Zachowania komunikacyjne przedstawicieli różnych kultur.
Świat konsumpcji:
1. Sklepy, markiety i centra hadłowe.
2. Robimy zakupy na co dzień, dla remontu, wyposarzenie mieszkań
3. Szaleństwo zakupów – problem uzależnienia.
4. Niebezpieczeństwa świątecznych wyprzedaży.
5. Minimalizm w społeczeństwie konsumpcyjnym.
Reklama w społeczeństwie konsumpcyjnym:
1. Reklama rządzi światem?
2. Rzeczy i znaki (pokaż mi co kupujesz, a powiem Ci kim jesteś).
3. Nośniki reklamowe.
4. Gospodarka i „sociał”
PISANIE (*w aspekcie stylistyki naukowej):
Opisanie słowników.
Zasady wyróżnienia 4 typów informacji: ogólna, ważna, nieważna, argumentacja/przykłady.
Zasady redagowania streszczenia, adnotacji, referatu, rezencji.
Zasady redagowania tekstu pisemnego o charakterze naukowym.
Zasady językowej organizacji tekstu naukowego.
Zasady parafrazowania, konspektowania i referowania
Zasady argumentacji
GRAMATYKA z elementami stylistyki:
Używanie konstrukcji gramatycznych i składniowych typowych dla stylu naukowego:
• imiesłowy przymiotnikowe (powtórzenie)
1. krótkie i pełne formy imiesłowów przymiotnikowych biernych,
2. zwroty imięsłowów przymiotnikowych,
• bierne, zwrotne i bezosobowe formy czasownika,
• imiesłów przysłówkowy (деепричастие),
• rekcja przy wyrazach synonimicznych,
• zdania bezpodmiotowe,
• konstrukcje pasywne
• konstrukcje bezczasownikowe (tytuły, podtytuły, tezy),
• zdania złożone podrzędnie (przyczyny, czasu, miejsca etc)
• związek zgody między podmiotem a orzeczeniem (wybrane zagadnienia).
• Używania partykułów (при том – притом, тоже – даже)
• Przymiotniki
1. krótka – pełna formy (важное – важно)
2. złożone przymiotniki (научно-популярный)
• Używanie zwrotów, kolokacii i frazeologii naukowej.
• Wtrącenia (вводные слова) i przysłówki
• Leksyka specjalna (terminologia).
• Rzeczowniki określające zawód i wykonawcę czynności
INTERPUNKCJA:
Zasady pisowni znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, dwukropka, myślnika, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym i złożonym. Wybrane zagadnienia:
• zwroty imięsłowów przymiotnikowych,
• zdania złożone
• wtrącenia
• myślnik i dwukropek w zdaniach bezspójnikowych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
rozumie autentyczny tekst mówiony, potrafi wychwycić istotną informację, zinterpretować ją i ocenić przy pomocy odpowiednich zasobów leksykalnym i środków językowych
potrafi swobodnie wypowiadać się, zarówno spontanicznie jak i po przygotowaniu, używając przy tym właściwego dla swojego poziomu nauczania języka
swobodnie uczestniczy w dyskusjach zachowując odpowiedni styl wypowiedzi, wyraża własne zdanie i argumentuje go
umie wobodnie posługiwać się słownictwem określonym w treściach programowych
rozumie tekst dowolny pisany o charakterze kulturowym i naukowym oraz potrafi dokonać jego oceny krytycznej
potrafi pracować z tekstem, umie wyszukiwać, analizować, interpretować i selekcjonować informację, a także tworzyć teksty własne wykorzystując zdobytą wiedzę
umie tworzyć tekst pisany o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji w języku rosyjskim
umie dokonać korekty tekstów; rozpoznawać typowe błędy logiczne
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
‒ obecność na zajęciach,
‒ aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
‒ znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
‒ pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy niedostatecznej oceny z testów)
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
kryterium ilościowe – przynajmniej 92%
dobry plus (+db; 4,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z nielicznymi błędami lub nieścisłościami, o małym znaczeniu merytorycznym.
kryterium ilościowe – przynajmniej 84% i mniej niż 92%
dobry (db; 4,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami;
przynajmniej 76% i mniej niż 84%
dostateczny plus (+dst; 3,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
kryterium ilościowe – przynajmniej 68% i mniej niż 76%
dostateczny (dst; 3,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się);
kryterium ilościowe – przynajmniej 60% i mniej niż 68%
niedostateczny (ndst; 2,0):
brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia;
kryterium ilościowe – poniżej 60%
Literatura
Туманова Ю. Л., Бойко В. Г., Упражнения и тексты для обучения профессиональной научной речи, Москва 1997.
Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012.
Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 1. Москва 2001.
Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 2. Москва 2011.
Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 3. Москва 2011.
Кожевникова Л. П., Кожевников А. Ю., От корня – к слову. Учебное пособие по лексике и словообразованию для иностранцев, изучающих русский язык, Санкт-Петербург 2004.
Шанский Н.М., Лингвистические детективы, Москва 2007.
Burnewicz Z., Górska L., Nowożenowa Z., Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002.
Hessen D., Szypuła R., Wielki słownik polsko-rosyjski, Warszawa 1998, t.I i II.
Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004.
Mirowicz A., Dulewiczowi I., Grek-Pabisowa I, Maryniakowa I., Wielki słownik rosyjsko-polski, Warszawa 1999, tom I i II.
Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską, Kraków 2005.
Голуб И. Б., Розенталь Д. Е., Cекреты стилистики: правила хорошей речи, Москва 1998.
Голуб И. Б., Русский язык и культура речи, Москва 2002.
Розенталь Д. Е., Практическая стилистика русского языка, Москва 1974.
Розенталь Д. Е., Справочник: управление в русском языке, Москва 1997.
Розенталь Д. Е., Справочник по русскому языку. Орфография. Пунктуация, Москва 1998.
Розенталь Д. Е., Справочник по правописанию и литературной правке, Москва 1997.
Соболева О. Л., Полный справочник по орфографии и пунктуации, Москва 1999.
Шелякин М. А., Справочник по русской грамматике, Москва 1993.
Другие материалы: авторские; по различным источникам (учебники, пособия, сборники текстов и упражнений, интернет и т.п.).
Актуальные материалы из русскоязычной прессы, Интернета.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: