Podstawy dydaktyki 09-MPD-22
Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej: przedmiot, cele i metody badań dydaktycznych. Charakterystyka dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej: przedmiot, cele i metody badań
Podstawowe pojęcia dydaktyki: cele, treści, zasady, podejście, metody i techniki nauczania, formy pracy dydaktycznej, środki dydaktyczne i inne elementy układy dydaktycznego
Rozwój systemów dydaktycznych: Jan Amos Komeński, Jan Jakub Rousseau, Jan Henryk Pestalozzi, Jan Fryderyk Herbart, John Dewey, Piotr Jakowlewicz Galpierin
Metody nauczania/uczenia się: pojęcie metody; rozwój metod nauczania; typologia metod nauczania. Charakterystyka wybranych metod nauczania języków obcych
Czynniki optymalnego kształtowania efektywnego nauczania/uczenia się: uczeń jako współtwórca procesu dydaktycznego; typy uczniów, style i strategie uczenia się; nauczyciel jako kreator procesu dydaktycznego; jego rola i funkcje
Sprawdzanie i pomiar osiągnięć uczniów: formy sprawdzania; rodzaje kontroli osiągnięć uczniów
Uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń w procesie dydaktycznym oraz możliwości zapobiegania niepowodzeń
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
posiada wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i specjalnej, charakteryzuje główne pojęcia dydaktyczne i operuje aparatem pojęciowym
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy dydaktyczne
zna systemy nauczania oraz podstawy metodyki nauczania języków obcych, potrafi oceniać i w sposób właściwy wykorzystywać zdobyta wiedzę
Zna i rozumie wpływ różnorodnych czynników na kształtowanie efektywnego nauczania/uczenia się, potrafi rozpoznać i prawidłowo ocenić przyczyny takich lub innych zjawisk dydaktycznych
prawidłowo interpretuje dobór ćwiczeń, zadań i poleceń do modelu lekcyjnego oraz potrafi zarekomendować rodzaje ćwiczeń przy realizacji aspektów języka
zna i wybiera właściwe techniki ćwiczeniowe ze względu na aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników oraz indywidualny rozwój ucznia, zna sposoby sprawdzania osiągnięć uczących się
korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy dydaktycznej
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na wykładach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie wykładów,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- opracowanie w grupach prezentacji
- uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu
Skala ocen / Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty
dobry plus (+db; 4,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami
dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
dostateczny plus (+dst; 3,5):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
dostateczny (dst; 3,0):
osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
niedostateczny (ndst; 2,0):
brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się
Literatura
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.
Капитонова Т.И., Московкин Л.В., Щукин А.Н., Методы и технологии обучения русскому языку как иностранному, Москва 2009.
Московкин Л.В., Щукин А.Н., Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного, Москва 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: