Morfologia j. niemieckiego w porównaniu z j. polskim 09-MORNP-11
Znaczenie i przedmiot badań morfologii, pojęcie morfemu, typy morfemów, zjawiska morfologiczne;
Części mowy i kryteria ich podziału;
Czasownik: czasy, tryby, analiza kategorii gramatycznych, klasyfikacja morfologiczna, syntaktyczna oraz semantyczna, czasowniki modalne, czasowniki zwrotne itp. w ujęciu kontrastywnym;
Rzeczownik: klasyfikacja semantyczna, kategorie, liczba, przypadek, rodzaj gramatyczny, deklinacja w odniesieniu do j. niemieckiego i polskiego;
Rodzajnik: określony, nieokreślony, zerowy, użycie itp. z uwzględnieniem różnic między j. niemieckim oraz polskim;
Definicja, charakterystyka formalno-semantyczna i funkcje przymiotnika, zaimka oraz przyimka - kontrastywnie;
Przygotowanie do egzaminu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu morfologii w systemie nauk humanistycznych;
Potrafi zdefiniować pojęcia takie jak morfologia, morfem, morf oraz zna zjawiska morfologiczne, takie jak derywacja, fleksja itp.;
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie aparatu pojęciowo-terminologicznego oraz teorii i metodologii morfologii j. niemieckiego oraz polskiego;
Ma świadomość kompleksowej natury zjawisk morfologicznych;
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł niemiecko- i polskojęzycznych;
Potrafi właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu analizy materiału językowego z zakresu zagadnień morfologicznych j. polskiego oraz niemieckiego oraz umie uzasadnianić swoje wybory;Właściwie analizuje, ocenia i rozpoznaje konkretne zjawiska morfologiczne w języku niemieckim oraz w j. polskim (w zawężonym zakresie);
Ma umiejętności językowe w zakresie morfologii oraz potrafi wypowiadać się o tej dziedzinie w języku niemieckim;
Potrafi opisywać zagadnienia poruszane na zajęciach, ilustrować je własnymi przykładami oraz wykorzystać zdobytą wiedzę teroretyczną w praktycznej analizie;
Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i prowadzeniu dyskusji;
Rozumie potrzebę rozwoju swoich umejętności i wiedzy z zakresu morfologii j. niemieckiego oraz polskiego;
Jest bardziej świadomy różnorodności kulturowej, w tym też językowej, wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur;
Kryteria oceniania
Zaliczenia pisemne oraz egzamin.
Literatura
Darski, Józef (2012): Gramatyka niemiecka z uwagami konfrontatywnymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM;
Duden. Die Grammatik (2005). Mannheim u.a.;
Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2001): Deutsche Grammatik. Leipzig u.a.: Langenscheidt;
Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin u.a.: Langenscheidt;
Buscha, Annerose/Friedrich, Kirsten (1996): Deutsches Übungsbuch. Übungen zum Wortschatz der deutschen Sprache. Leipzig u.a.: Langenscheidt;
Hall, Karin/Scheiner,Barbara (2001): Übungsgrammatik. Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Ismaning: Max Hueber Verlag;
Mikołajczyk, Beata/Theobald, Petra (2002): Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik. Poznań: Wagros.
Ponadto dodatkowe ćwiczenia przygotowane przez wykładowcę i każdorazowo udostępniane studentom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: