Modernizm w dziejach ukraińskiej literatury i kultury 09-MODU-11
Główne tendencje światopoglądowe, artystyczne i literackie w modernizmie europejskim i ukraińskim.
Najważniejsze zjawiska modernizmu ukraińskiego w chronologicznym przekroju.
Wczesny modernizm na Ukrainie. Cechy charakterystyczne. Przedstawiciele.
II etap ukraińskiego modernizmu. Odrodzenie na Ukrainie lat 20. XX w. Unifikacja ukraińskiej kultury w latach 30. XX w.
III etap modernizmu na Ukrainie. Twórczość ukraińskich emigrantów.
Modernistyczne tendencje w ukraińskiej sztuce.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się
student /ka:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy literaturoznawcze
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku ukraińskim.
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy dzieła literackiego
stosuje zdobytą wiedzę we własnych badaniach literaturoznawczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- zaliczenie z oceną końcowego kolokwium ustnego.
Skala ocen / Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o doskonałym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia (bez błędów lub nieścisłości).
dobry plus (+db; 4,5):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o bardzo dobrym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- dość dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia (z drobnymi błędami lub nieścisłościami).
dobry (db; 4,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o dobrym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- omówienie zagadnienia (z pewnymi błędami lub nieścisłościami oraz pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów).
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- podjęcie próby przygotowania i zaprezentowania samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytań i znajomości tematu;
- dość powierzchowne omówienie zagadnienia (z błędami lub nieścisłościami oraz z pominięciem niektórych istotnych aspektów).
dostateczny (dst; 3,0):
- podjęcie próby przygotowania i zaprezentowania samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o słabym zrozumieniu pytań i znajomości tematu;
- powierzchowne omówienie zagadnienia (z poważnymi błędami lub nieścisłościami oraz z pominięciem ważnych aspektów).
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0).
Literatura
C. Павличко, Дискурс модернізму в українській літературі, Київ 1999.
Р. Мовчан, Український модернізм 1920-х: портрет в історичному інтер"єрі, Київ 2008.
Т. Гундорова, Про Явлення слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація, Львів 1997.
Я. Поліщук, Міфологічний горизонт українського модернізму, Івано-Франківськ 1998.
М. Моклиця, Модернізм у творчості письменників XX століття, Ч. І: Українська література: Навч. посіб. для студ. вищих закладів освіти, Луцьк 1999.
Модернізм як структура. Філософія. Психологія. Поетика, Луцьк 1998
Історія української культури, том 5, кн.1, 2, Київ 2011.
Materiały własne wykładowcy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: