Mniejszości etniczne i religijne w świecie arabskim 09-MNIEJARAB-11
Geneza i dzieje chrześcijaństwa na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, różnice pomiędzy poszczególnymi Kościołami (Koptyjski ,Syriacki, Maronicki)
Największe grupy etniczne na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej
Berberowie ( Kabylowie, Tuaregowie, Rifenowie itp.) Asyryjczycy, Kurdowie,Szabakowie, Bahaizm (oddzielone od Babizmu), Druzowie, Mandaizm, Zaratustryzm, Jarsenizm (Ahl al-haqq), Jezydyzm
Wzajemne stosunki, podobieństwa i różnice między mniejszościami religijnymi a islamem
Geneza i historia mniejszości etnicznych na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, oraz ich umiejscowienie.
Kultywowane zwyczaje i obrzędy mniejszości etnicznych, np. kastowość, matriarchat, etc.
Sytuacja mniejszości etnicznych w świetle prawa stanowionego w krajach arabskich oraz relacje i konflikty na tle różnic etnicznych i religijnych
Lektura i analiza wybranych tekstów religijnych i prawnych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma uporządkowaną wiedzę na temat mniejszości etnicznych i religijnych w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie
Rozumie i potrafi wskazać różnice między poszczególnymi religiami i grupami narodowymi i etnicznymi
Zna podstawowe zasady wiary każdej z omawianych mniejszości religijnych
Potrafi dostrzec wzajemne wpływy religijne i kulturowe w obrębie świata arabskiego
Potrafi posługiwać się terminami adekwatnymi dla każdej z religii
Zna genezę grup etnicznych, ich obyczaje i wierzenia
Zna sytuację prawną i polityczną poszczególnych grup w świecie arabskim i przyczyny konfliktów na tle etnicznym i religijnym
Rozumie potrzebę współpracy z grupą w ramach wspólnych zadań i potrafi ją podejmować
Kryteria oceniania
F - kolokwia zaliczeniowe, pisemne prace domowe, aktywność na zajęciach;
P – zaliczenie semestralne
Kryteria oceniania
aktywność i uczestnictwo w trakcie zajęć
wywiązywanie się z zadań zespołowych, prac domowych
przygotowanie prac pisemnych i ich prezentacja
uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwiów lub innych testów mających na celu sprawdzenie bieżące się przygotowanie studenta do zajęć
Kryteria punktacji:
ocena bardzo dobra - od 90 %
ocena dobra + - od 83 %
ocena dobra - od 75%
ocena dostateczna + - od 68 %
ocena dostateczna - od 60%
ocena niedostateczna - poniżej 60%
Literatura
Allison C.,2001, The Yezidi oral tradition in Iraqi Kurdistan.
Baś J., 2001, Obrzędowość Berberów Atlasu Wysokiego.
Bielawski, Jerzy, 1971. Mały słownik kultury świata arabskiego. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Breuilly, Elizabeth, Joanne O'Brien, Martin Palmer. 1998. Przewodnik po religiach świata, Warszawa Wrocław: Wydawnictwo Kartograficzne.
Chaillot, Christine. 2005.The Coptic Orthodox Church: a brief introduction to its life and spirituality, Paris: Inter-Orthodox Dialogue.Orthdruk, .
Dziekan, Marek, 2001. Arabowie – słownik encyklopedyczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dzięgiel L., 1992, Węzeł kurdyjski, Kraków.
Jackowski, Antoni. 2003.Święta przestrzeń świata -podstawy geografii religii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kupis, Bogdan (red). 1981.Religie Bliskiego Wschodu i dawnej Europy, Warszawa.
Lapidus, Ira. 2009. A history of Islamic societies, Cambridge:Cambridge University Press.
Mello, Alberto.2002. Judaizm, Kraków :Wydawnictwo WAM.
Roberson, Roland.1998. Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie. Bydgoszcz:Homini.
Spat E.,2005, The Yezidis, London,
Szyszman, Szymon.2005.Karaimizm: doktryna i historia. Wrocław:Bitik.
Tagher, Jaques.1998. Christians in Muslim Egypt: an historical study of the relations between Copts and Muslims from 640-1922. Oros Verlag.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: