Metodologia badań literaturoznawczych 09-MMBL-11
Ewolucja refleksji teoretycznej. Przedmiot zainteresowań teorii literatury
Interpretacja tekstu literackiego. Polemika wokół swobody interpretacji
Fenomenologiczna percepcja dzieła literackiego
Formalizm rosyjski. Pojęcie chwytu
Strukturalizm i semiotyka w literaturoznawstwie.
Hermeneutyka literaturoznawcza jako „wyzwolenie interpretacji”. Pojęcie koła hermeneutycznego
Wkład Michaiła Bachtina w rozwój refleksji teoretycznoliterackiej
Poststrukturalizm i dekonstrukcja. Krytyka znaku J. Derridy. Dekonstrukcja jako praktyka interpretacyjna. Intertekstualność a koncepcja tekstowej natury rzeczywistości
Kulturowa teoria literatury. Wybrane zagadnienia
Badania genderowe w literaturoznawstwie
Zagadnienie podmiotu literackiego
Antropologia literatury. Filologia jako laboratorium antropofikcji
Dzieło literackie jako pole konstruowania tożsamości. Autobiografizm i autofikcja.
Wybrane zagadnienia z zakresu najnowszych metod badawczych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat przedmiotu badań i ujęć literaturoznawstwa, na poziomie rozszerzonym zna i stosuje jego terminologię
ma pogłębioną wiedzę o szkołach badawczych współczesnej metodologii literaturoznawczej, ich powiązaniach oraz specyficznej terminologii wprowadzanej w zakresie badań nad dziełem literackim
zna i rozumie metody interpretacji, wartościowania i problematyzowania utworów literackich właściwe dla określonych teorii i szkół badawczych
posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie analizy i syntezy poglądów przedstawicieli poszczególnych metodologii literaturoznawczych, potrafi na ich podstawie merytorycznie argumentować i wyrazić własne zdanie
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego, umiejętność krytycznej dyskusji z wybranymi metodami i teoriami, aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego, umiejętność krytycznej dyskusji z wybranymi metodami i teoriami
dobry (db; 4,0):
dobra wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego, znajomość ograniczeń wybranych metod i teorii
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego
dostateczny (dst; 3,0):
wystarczająca wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych z pominięciem niektórych aspektów, umiejętność ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego
niedostateczny (ndst; 2,0):
niewystarczająca wiedza na temat omawianych metodologii i teorii humanistycznych, brak umiejętności ich zastosowania w analizie i interpretacji dzieła literackiego
Literatura
A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. zbiorowe, Warszawa 2008.
Ju. Lotman, Оb iskusstve, Sаnkt-Peterburg 1998.
N. Frye, Wielki kod. Biblia i literatura, tłum. A. Fulińska, Kraków 2008.
D. Danek, Sztuka rozumienia. Literatura i psychoanaliza, Warszawa 1997.
T. Hawkes, Strukturalizm i semiotyka, tłum. I. Sieradzki, Warszawa 1988.
Horyzonty interpretacji. Wokół myśli Paula Ricoeura, red. A. Grzegorczyk, M. Loba, R. Koschany, Poznań 2003.
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.
Dekonstrukcja i literatura, red. R. Nycz, Gdańsk 2003.
J. Culler, Literatura w teorii, tłum. M. Maryl, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: