Laboratorium pedagogiczne cz. 1. Przygotowane do praktyk w szkole podstawowej 09-MLabPed1-11
Diagnoza wstępna ucznia - elementy diagnozy całościowej oraz konstrukcja studium przypadku (case study). Wyznaczniki poprawności, zasady i zastosowanie diagnozy w pracy z uczniem (w tym błędy etyczne).
Podstawowe metody i techniki w diagnozowaniu i ocenianiu w pracy nauczyciela (obserwacja, wywiad i rozmowa, analiza wytworów dziecka, socjometria, kwestionariusze i testy). Diagnoza jako relacja społeczna, zniekształcenia w spostrzeganiu społecznym.
Diagnoza sytuacji społecznej ucznia w szkole. Funkcjonowanie dziecka w klasie szkolnej (role, pozycja, wzajemne relacje z uczniami oraz z nauczycielem). Badanie socjometryczne i jego analiza.
Warsztat pracy wychowawcy klasy w zakresie planowania i dokumentowania pracy wychowawczej w klasie oraz szkole
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
Posiada wiedzę dotyczącą procesu diagnozowania uczniów i oraz ich środowisk wychowawczych, a także zasad i metod ewaluacji edukacyjnej w szkole (instytucjach oświatowych)
Zna podstawowe techniki i metody diagnostyczne dobrane do potrzeb i możliwości uczniów oraz potrafi je wykorzystywać w diagnozowaniu funkcjonowanie poznawczego, społecznego i emocjonalno-motywacyjnego uczniów
Potrafi skonstruować i zastosować narzędzia służące do oceny zespołu klasowego (struktura socjometryczna, przywództwo, klimat klasowy, role grupowe). Potrafi na tej podstawie planować pracę wychowawczą
Zna schemat studium indywidualnego przypadku i potrafi sporządzić je na podstawie wyników zaprojektowanych badań diagnostycznych wraz ze wskazówkami do dalszej pracy z uczniem
Zna organizacja procesów wychowania w szkole. Zna cel i zasady konstruowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Zna obowiązki wychowawcy klasy w zakresie planowania, prowadzenia i dokumentowania pracy wychowawczej.
Rozumie konieczność rozwijania swych kompetencji wychowawczych, jest gotów pogłębiać swą wiedzę i doskonalić umiejętności w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Udział w 80% zajęć
Przygotowanie projektu badania z zastosowaniem jednej z technik diagnostycznych (zgodnie z wymaganiami określonymi przez prowadzącego zajęcia)
Literatura
Antoszewska B., Wójcik M. (2015), Diagnoza i metody wspomagania rozwoju, Olsztyn.
Brotherton G., Davies H., McGillivray G., red. (2014), Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
Brzezińska A., Socjometria, w: Metody badań psychologicznych. Wybór tekstów, Warszawa 2004.
Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa.
Lisowska E., (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.
Janowski A., (2002) Poznawanie ucznia. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa.
Niemierko B., (2009), Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa.
Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupa w poradnictwie zawodowym, Warszawa.
Piszczek M., (2011), Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia,
Kompendium, Warszawa.
Riebisch R., Luszczyński H., (2014), Diagnoza typów uczniów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Skałbania B., (2013), Diagnoza pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: