Literatura niepodległej Ukrainy 09-MLNU-12
Ukraińska generacja lat. 60. XX w. – zwiastunem ruchów niepodległościowych na Ukrainie II poł. lat. 80. XX w. Wpływ „sześćdziesiątników” na odrodzenie tożsamości narodowej Ukraińców i ich dążeń do utworzenia samodzielnego państwa.
Dyskusja wokół ukraińskiego postmodernizmu. Ujęcie teoretyczne. Cechy charakterystyczne. Specyfika ukraińskiego postmodernizmu. Klasyfikacje pisarzy postmodernistów w literaturze ukraińskiej.
Twórczość Jurija Andruchowycza – pierwszego postmodernisty Ukrainy.
Oksana Zabużko – pierwsza przedstawicielka prozy kobiecej w niepodległej Ukrainie.
Pokolenie lat osiemdziesiątych XX w. („pokolenie konającego totalitaryzmu”) i dziewięćdziesiątych XX w. („pokolenie depresji narodowej”) jako najbardziej jaskrawe generacje epoki „post”.
„Nowela magiczna” jako fenomen ukraińskiej „małej prozy” końca XX w. Nowelistyczna twórczość Wasyla Trubaja, Ołeksandra Denysenki, Ołeksandra Żowny, Wołodymyra Danyłenki, Jurija Gudzia, Ołeksandra Łyszehi, Wołodymyra Mułyka, Оłeha Howdy, Jarosława Łyżnyka i in.
Współczesna ukraińska proza gotycka w świetle tradycji gotycyzmu literackiego na Ukrainie.
Tradycja i nowatorstwo w literaturze ukraińskiej. Twórczość Wasyla Gabora
Ekstremum twórcze kontra tradycyjny dyskurs. O różnych typach narracji we współczesnej literaturze ukraińskiej.
Współczesna proza „wiejska” na Ukrainie. Nowele pisane ”sercem” Kateryny Motrycz.
Transgresja we wspólczesnej literaturze ukraińskiej. Twórczość Ołesia Ulianenki oraz Jewhena Paszkowskiego jako przykład ukraińskiej prozy „noir”.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy ukraińskich, potrafi przypisać ich do konkretnych nurtów literackich
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy literaturoznawcze
potrafi wymienić kolejne okresy w życiu literackim na ziemiach ukraińskich oraz na emigracji
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
potrafi dokonać wyboru odpowiedniej metody interpretacyjnej
prawidłowo interpretuje utwór literacki
potrafi wpisać utwór w szerszy kontekst historyczno-kulturowy
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku ukraińskim i polskim
stosuje zdobytą wiedzę we własnych próbach badawczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- zaliczenie z oceną końcowego kolokwium ustnego.
Skala ocen / Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o doskonałym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia (bez błędów lub nieścisłości).
dobry plus (+db; 4,5):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o bardzo dobrym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- dość dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia (z drobnymi błędami lub nieścisłościami).
dobry (db; 4,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o dobrym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- omówienie zagadnienia (z pewnymi błędami lub nieścisłościami oraz pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów).
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- podjęcie próby przygotowania i zaprezentowania samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytań i znajomości tematu;
- dość powierzchowne omówienie zagadnienia (z błędami lub nieścisłościami oraz z pominięciem niektórych istotnych aspektów).
dostateczny (dst; 3,0):
- podjęcie próby przygotowania i zaprezentowania samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o słabym zrozumieniu pytań i znajomości tematu;
- powierzchowne omówienie zagadnienia (z poważnymi błędami lub nieścisłościami oraz z pominięciem ważnych aspektów).
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0).
Literatura
Р. Б. Харчук, Сучасна українська проза. Постмодерний період, Київ 2008.
Н. Зборовська, Феміністичні роздуми. На карнавалі мертвих поцілунків, Львів 1999.
Т. Гундорова, Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн, Київ 2005.
20 письменників сучасної України. До 20-ї річниці незалежності України, упоряд. і передм. О. В. Красовицький, Харків 2011.
Антологія української поезії XX століття: від Тичини до Жадана, упоряд. І. Малкович, Київ 2017.
Lektury obowiązkowe:
Ю. Андрухович, Рекреації
О. Забужко, Польові дослідження з українського сексу
Приватна колекція. Вибрана українська проза та есеїстика кінця XX cт., упоряд. В. Габор
Квіти в темній кімнаті, упоряд. В. Даниленко.
Потойбічне. Українська ґотична проза XX ст., yпоряд., вступне слово, бібліограф. відомості Ю. Винничука,
В. Габор, Книга екзотичних снів та реальних подій.
К. Мотрич, Соняхи.
О. Ульяненко, Сталінка.
Є. Пагковський, Вовча зоря.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: