Jezyk rosyjski czasów najnowszych w badaniach literaturoznawczych 09-MJRCZNL-22
wypowiedź literacka jako przedmiot badań filologicznych
swoistość współczesnego języka tekstu literackiego
lingwistyczne aspekty analizy dzieła literackiego
aksjologia lingwistyczna
stereotypia językowa
wybrane aspekty współczesnego dyskursu teoretycznoliterackiego
współczesne strategie badawcze tekstu literackiego
warsztat językowy współczesnych badań literaturoznawczych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna wybrane zagadnienia z zakresu teorii tekstu literackiego
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu współczesnego literaturoznawstwa
rozumie i potrafi określić specyfikę języka dzieła literackiego
zna i rozumie lingwistyczne aspekty analizy literackiej
Rozwija umiejętności wykorzystania dyskursu teoretycznoliterackiego w odniesieniu do zjawisk literackich
korzysta z naukowo-badawczych źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się zasadniczymi umiejętnościami z zakresu opisu zjawisk literackich, z wykorzystaniem podstawowej, współczesnej terminologii naukowo-badawczej
stosuje zdobytą wiedzę we własnych badaniach filologicznych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu zaliczenia podsumowującego.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006.
2. Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 2004.
3. Poetyka. Wybór materiałów, pod red. A. Kubale, E. Nawrockiej, Gdańsk 1997.
4. В. Жирмунский, Поэтика русской поэззии, СПб 2000.
5. В.Е. Хализев, Теория литературы, Москва 2000.
6. Теория литературы, под ред. Н.Д. Тамарченко, Москва 2007.
7. Энциклопедический словарь литературных терминов и понятий, под ред. А.Н. Николюкина, Москва 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: