Jezyk rosyjski czasów najnowszych w badaniach językoznawczych 09-MJRCZNJ-22
Zmiany w wymowie rosyjskiej. Zmiany w akcencie wyrazowym.
Sposoby wzbogacania słownictwa (wzrost zapożyczeń z języków obcych, pojawianie się nowych modeli słowotwórczych).
Aktywne procesy w słownictwie rosyjskim takie, jak: eliminacja sowietyzmów i reanimacja oraz aktywizacja słownictwa przedsowieckiego, przedrewolucyjnego, głównie w sferze społeczno-politycznej, ekonomicznej i konfesjonalnej.
Procesy semantyczne w leksyce, zmiany znaczeniowe wyrazów, procesy depolityzacji i deideologizacji niektórych grup wyrazów.
Procesy neutralizacji stylistycznej wyrazów książkowych, procesy nobilitacji stylistycznej żargonizmów i profesjonalizmów. Determinologizacja słownictwa i intelektualizacja języka w sferze słownictwa.
Nasilanie się zjawisk aglutynacyjnych w procesach słowotwórczych. Aktywizacja prefiksacji imiennej, zwłaszcza przedrostków o charakterze internacjonalnym. Powstawanie i aktywizacja nowych typów i modeli słowotwórczych drogą tzw. derywacji z pominięciem ogniwa pośredniego.
Aktywizacja zjawisk kompresji strukturalnej (uniwerbizacja sufiksalna, kondensacja semantyczna i abrewiacja). Aktywny rozwój zjawisk kontaminacji słowotwórczej. Wzrost analityzmu w morfologii.
Zmiany w formach rodzaju gramatycznego. Zmiany w formach czasownikowych.
Aktywne procesy w składni (aktywizacja zjawisk rozczłonkowania i segmentacji konstrukcji syntaktycznych, osłabienie formalnych związków składniowych prowadzące do wzrostu roli kontekstu, szyku wyrazów oraz akcentu logicznego i intonacji.
Aktywizacja swobodnych związków typu parataksy kosztem zaniku relacji hipotaktycznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zna wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania rozwoju współczesnego języka rosyjskiego;
- prawidłowo stosuje terminy z zakresu słowotwórstwa, leksykologii i składni;
- rozpoznaje zmiany w wymowie i akcencie wyrazowym;
- posiada ugruntowana wiedzę z zakresu sposobów wzbogacania słownictwa;
- prawidłowo rozpoznaje stylistyczne i leksykalne procesy w słownictwie rosyjskim, związane z aktywizacją różnego typu słownictwa;
- wybiera właściwe metodologie analizy wybranych typów tekstów rosyjskich;
- rozpoznaje nowe typy i modele słowotwórcze, jak również zjawisko kompresji strukturalnej;
- umiejętnie korzysta z literatury fachowej w języku polskim i rosyjskim, potrafi współpracować w grupie podczas rozwiązywania problemów językowych;
- trafnie ocenia zjawiska analityzmu w morfologii oraz zmiany gramatyczne różnych części mowy;
- potrafi wymienić aktywne procesy składniowe, związane z formalnym osłabieniem relacji pomiędzy wyrazami, jak również wpływ szyku, akcentu logicznego i intonacji na strukturę semantyczną zdania.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe.
Metody oceniania:
•Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu zaliczenia podsumowującego.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Акимова Г.Н., Новое в синтаксисе современного русского языка, Москва 1990.
2. Bartoszewicz A., Zagadnienia ewolucji współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 1987.
3. Валгина Н.С., Активные процессы в современном русском языке, Москва 2003.
4. Катлинская Л.П., Активные процессы словопроизводства в современном русском языке, Москва 2009.
5. Шапошников В., Русская речь 1990-х , Москва 1998.
6. Дуличенко А.Д., Русский язык конца XX cтолетия, München 1994.
7. Елистратов В.С., Словарь русского арго, Москва 2000.
8. Комлев Н.Г., Иностранное слово в деловой речи, Москва 1992.
9. Костомаров В.Г., Языковой вкус эпохи, Москва 1994.
10. Крысин Л.П., Социолингвистические аспекты изучения современного русского языка.
11. Лексика делового человека, Москва 1991.
12. Литературная норма и вариантность, Москва 1981.
13. Русский язык конца XX столетия (1985–1995), ред. Е.А. Земская, Москва 2000.
14. Толковый словарь русского языка конца XX в. Языковые изменения, ред. Г.Н. Скляревская, С.-Петербург 2000.
15. Ферм Л., Особенности развития русской лексики в новейший период (на материале газет), Москва 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: