Morfoskładnia języka francuskiego II 09-MJF2-4LF-22
Konwersatorium ze składni języka francuskiego stawia sobie za cel systematyczne wprowadzenie studenta w zagadnienia związane z budową zdania we współczesnej francuszczyźnie. Omawiane są następujące tematy: wprowadzenie do nauki o składni: syntagma, zdanie, typy zdań (zdanie podstawowe, zdanie przekształcone, zdanie o specyficznej konstrukcji składniowej), wypowiedź, modalność gramatyczna, podstawowe pojęcia z zakresu frazeologii, funkcje główne w zdaniu prostym (podmiot, orzeczenie, dopełnienie, okolicznik, podmiot w stronie biernej), funkcje dodatkowe w zdaniu prostym (przydawka przymiotna, przydawka rzeczowna). Zagadnienia teoretyczne wzbogacane są uwagami i zarazem szeregiem zadań praktycznych skupionych między innymi na poprawnej konstrukcji zdania przeczącego, zdania pytającego, inwersji obowiązkowej i fakultatywnej podmiotu, szyku przestawnym w zdaniu. Kurs przewiduje ponadto analizę relacji składniowych w zdaniu złożonym. Omawiane są kolejno: zestawienie, współrzędność, podrzędność, różne typy zdań podrzędnych: zdanie podmiotowe, zdanie dopełnieniowe, zdanie w funkcji orzecznika, zdania okolicznikowe (czasu, celu, przyczyny, skutku, przyzwolenia, porównania, warunku). Szczególną uwagę poświęca się omówieniu następstwa trybów i czasów w zdaniu podrzędnym i zdobyciu praktycznej umiejętności poprawnego ich stosowania.
W cyklu 2021/SL:
Następujące zagadnienia objęte są programem: - Podstawowe pojęcia związane ze skladnią: syntagma, zdanie, zdanie proste, zdanie złożone, zdanie składowe |
W cyklu 2022/SL:
Następujące zagadnienia objęte są programem: - Podstawowe pojęcia związane ze skladnią: syntagma, zdanie, zdanie proste, zdanie złożone, zdanie składowe |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2019/SL: Celem kursu jest zapoznanie z cechami konstrukcji składniowych w języku francuskim (syntagma, zdanie proste, zdanie złożone). | W cyklu 2022/SL: Celem kursu jest zapoznanie z cechami konstrukcji składniowychi w języku francuskim (syntagma, zdanie proste, zdanie złożone). | W cyklu 2018/SL: Celem kursu jest zapoznanie z cechami konstrukcji składniowych w języku francuskim (syntagma, zdanie proste, zdanie złożone). | W cyklu 2021/SL: Celem kursu jest zapoznanie z cechami konstrukcji składniowychi w języku francuskim (syntagma, zdanie proste, zdanie złożone). | W cyklu 2020/SL: Celem kursu jest zapoznanie z cechami konstrukcji składniowych w języku francuskim (syntagma, zdanie proste, zdanie złożone). |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ wyjaśnia terminy z zakresu morfoskładni, stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o strukturach morfoskładniowych języka francuskiego
2/ rozumie procesy słowotwórcze zachodzące w języku francuskim, potrafi je scharakteryzować i określić ich typy na materiale językowym
3/ potrafi określić części mowy, opisać ich cechy gramatyczne, poprawnie ich użyć
4/ potrafi określić różne typy modalne zdania i dokonuje ich charakterystyki gramatycznej
5/ rozpoznaje funkcje składniowe w zdaniu i dokonuje ich opisu
6/ dokonuje analizy logicznej zdania prostego i złożonego
7/ potrafi poprawnie użyć czasy w zdaniu złożonym
8/ potrafi stosować struktury mowy zależnej i niezależnej, podaje wykładniki gramatyczne tych struktur
9/ rozpoznaje i poprawnie stosuje szyk przestawny w zdaniu
10/ potrafi rozpoznać struktury luźne od związków frazeologicznych, definiuje zjawisko leksykalizacji w języku i podaje jego cechy
11/ korzysta ze źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
Warunki uzyskiwania zaliczenia:
1. obecność na zajęciach:
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną w semestrze, pozostałe powinny zostać usprawiedliwione poprzez okazanie zaświadczenia lekarskiego. Za każdą nadprogramową nieobecność nieusprawiedliwioną wykładowca odejmie 3 punkty.
2. formy oceny:
- sprawdzenie umiejętności rozwiązywania problemów analitycznych i teoretycznych z zakresu morfoskładni (np. zadanie do rozwiązania);
- dyskusja podczas konwersatorium
- prezentacja przygotowanego problemu teoretycznego
- sprawdzian pisemny wiedzy teoretycznej i umiejętności rozwiązywania problemów morfoskładniowych (np. test)
3. system ewaluacji
Wymagane jest zaliczenie przedmiotu na ocenę. W tym celu Student powinien zgromadzić minimalną liczbę punktów w ciągu semestru (60%). Na koniec semestru zgromadzona liczba punktów przeliczana jest na ocenę. Zostanie ona wpisana do systemu USOS, najpóźniej 7 dni roboczych od ostatniego kolokwium. Studenci, którzy nie zgromadzili minimalnej liczby punktów (60%) maja prawo podejść do zaliczenia poprawkowego.
3. Wykaz ocen:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalające: wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Charaudeau P., Maingueneau D., 2002, Dictionnaire d'Analyse du Discours, Paris: Seuil
Charaudeau P., 1992, Grammaire du sens et de l'expression, Paris: Hachette
Maingueneau D., 1996, Syntaxe du français, Paris : Hachette
Kacprzak A., Sypnicki J., 2000, Éléments de grammaire française, Poznań : Éd. UAM
Dubois J., 1994, Dictionnaire de la linguistique et des sciences du langage, Paris : Larousse
Monneret P., 1999, Exercices de linguistique, Paris : PUF
Grevisse, M., 1993, Nouveaux exercices français, Paris : Éd. Duculot
Grevisse M., 1988, Le bon usage, Louvain-la-Neuve : Éd. Duculot
Delaveau A., Kerleroux F., 1985, Problèmes et exercices de syntaxe Française, Paris : Armand Colin
Goffic Le, P., 1993, Grammaire de la phrase française, Paris : Hachette
Delatour Y., 1991, Grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris : Hachette
Beaujeu C.-M., Carlier A., 1991, Grammaire. Cours de Civilisation française de la Sorbonne, Paris : Hachette
Langue française i Langages, Larousse
W cyklu 2021/SL:
Bibliografia : Zeszyty ćwiczeń Strony internetowe |
W cyklu 2022/SL:
Bibliografia : Zeszyty ćwiczeń Strony internetowe |
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Forma zajęć: konwersatorium w formie zdalnej via MS TEAMS Warunki (elementy) otrzymania zaliczenia: 2. Przygotowanie i aktywność na zajęciach. Sposób ewaluacji System punktacji jest następujący : Dla osób, które nie osiągnęły minimalnej liczby punktów na koniec semestru jak i tych, które chcą poprawić ocenę z przedmiotu przewiduje się kolokwium poprawkowe. Zakres takiego kolokwium obejmuje materiał z całego semestru. Materiały z zajęć są dostępne na platformie Moodle. |
W cyklu 2022/SL:
Forma zajęć: konwersatorium w formie zdalnej via MS TEAMS Warunki (elementy) otrzymania zaliczenia: 2. Przygotowanie i aktywność na zajęciach. Sposób ewaluacji System punktacji jest następujący : Dla osób, które nie osiągnęły minimalnej liczby punktów na koniec semestru jak i tych, które chcą poprawić ocenę z przedmiotu przewiduje się kolokwium poprawkowe. Zakres takiego kolokwium obejmuje materiał z całego semestru. Materiały z zajęć są dostępne na platformie Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: