Morfoskładnia języka francuskiego I 09-MJF1-3LF-12
Konwersatorium z morfoskładni języka francuskiego stawia sobie za cel systematyczne wprowadzenie studenta w zagadnienia związane z funkcjonowaniem części mowy w zdaniu i z poprawną budową zdania we współczesnej francuszczyźnie. W semestrze zimowym omawiane są następujące tematy:
1/ wprowadzenie do nauki o morfoskładni: morfem, leksem, syntagma, zdanie, tekst.
2/ fleksja nominalna
3/ części mowy nieodmienne
4/ fleksja werbalna
W cyklu 2020/SZ:
Konwersatorium z morfoskładni języka francuskiego stawia sobie za cel systematyczne wprowadzenie studenta w zagadnienia związane w pierwszej kolejności z procesami słowotwórczymi we współczesnym języku francuskim. Następnie omówione zostaną cechy gramatyczne wybranych części mowy. |
W cyklu 2021/SZ:
Konwersatorium z morfoskładni języka francuskiego stawia sobie za cel systematyczne wprowadzenie studenta w zagadnienia związane w pierwszej kolejności z procesami słowotwórczymi we współczesnym języku francuskim. Następnie omówione zostaną cechy gramatyczne wybranych części mowy. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
1. opanowanie wiedzy z zakresu morfoskładni języka francuskiego
2. opanowanie wiedzy o różnych teoriach gramatycznych wypracowanych przez wybrane teorie językoznawcze
3. opanowanie wiedzy o procesach słowotwórczych typowych dla języka francuskiego
4. wyrobienie umiejętności analizy morfologicznej wyrazów (rozkład na morfemy, opis morfemów: derywacyjne, fleksyjne)
5. wyrobienie umiejętności rozpoznawania różnych części mowy i opis ich natury morfologicznej
6. wyrobienie umiejętności poprawnego stosowania rzeczownika w zdaniu (liczba, rodzaj)
7. wyrobienie poprawnego stosowania determinantów rzeczownika w zdaniu (m. in. rodzajnik nieokreślony, rodzajnik określony, rodzajnik cząstkowy, rodzajnik w przeczeniu całkowitym i częściowym)
8. wyrobienie poprawnego stosowania zaimków w języku francuskim
9. wyrobienie poprawnego stosowania przymiotnika w języku francuskim (uzgadnianie przymiotnika z elementem nominalnym w liczbie i w rodzaju, przymiotnik nieodmienny)
10. wyrobienie umiejętności uzasadniania użycia odpowiedniej formy fleksyjnych lub formy nieodmiennej za pomocą odpowiedniej zasady gramatycznej
11. rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
12. wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
TRYB STACJONARNY
warunki zaliczenia przedmiotu:
-aktywne uczestnictwo w konwersatoriach;
-sprawdzenie umiejętności rozwiązywania problemów analitycznych i teoretycznych z zakresu morfoskładni (np. zadanie do rozwiązania);
-dyskusja podczas konwersatorium
-prezentacja przygotowanego problemu teoretycznego
-sprawdzian pisemny wiedzy teoretycznej i umiejętności rozwiązywania problemów morfoskładniowych (przewiduje się 3 kolokwia w semestrze, o terminie każdego z nich Student zostanie poinformowany 2 tygodnie wcześniej).
Do ewaluacji stosuje się system punktowy. Zgromadzona w semestrze ilość punktów odpowiada ocenie według następującej skali:
(60%-70% punktów): dostateczny
(70%-80% punktów): dostateczny plus
(80% - 90%): dobry
(90% - 95%): dobry plus
(95% - 100%): bardzo dobry
Za aktywność na zajęciach lub zadanie dodatkowe Student może otrzymać dodatkowo 4 punkty.
Za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność na zajęciach ponad tą, która jest dozwolona (1 na semestr) prowadzący odejmie 4 punkty.
Student, który nie uzyska minimum punktów (60%) na koniec semestru może podejść do zaliczenia poprawkowego (ostatnie zajęcia w semestrze). To samo może zrobić Student, który zamierza poprawić swoją ocenę za semestr.
Zaliczenie poprawkowe obejmuje zakres materiału z całego semestru.
Aby podejść do egzaminu z przedmiotu Student musi otrzymać zaliczenie przedmiotu na ocenę, minimum ocenę dostateczną.
Wykaz ocen:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalające: wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
TRYB ZDALNY: j.w.
Literatura
a) Opracowania teoretyczne
CHARAUDEAU, P. (1992), Grammaire du sens et de l’expression, Hachette, Paris.
DELATOUR, Y. (1991). Grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Hachette, Paris.
GOFFIC LE, P. (1993). Grammaire de la phrase française, Hachette, Paris.
GREVISSE, M. (1988). Le bon usage, Éd. Duculot, Louvain-la-Neuve, Belgique.
GREVISSE, M., GOOSSE A., (1995), Nouvelle grammaire française, De Boeck, Louvain.
GREVISSE, M., GOOSSE, A., (1995), Nouvelle grammaire française- applications, De Boeck, Louvain.
GRZEGORCZYKOWA, R., LASKOWSKI, R., WRÓBEL, H., (1998), Gramatyka współczesnego języka polskiego: morfologia, Wyd. Nauk. PWN Warszawa.
HERVÉ-D. BÉCHADE (1994). Grammaire française, PUF, Paris.
KACPRZAK, A., SYPNICKI, J. (2000). Éléments de grammaire française, Éd. UAM, Poznań.
LEHMANN, A., MARTIN-BERTHET, (2003), Introduction à la lexicologie, Nathan Université, Paris.
RIEGEL, M., PELLAT, J-CH., RIOUL, R. (1994). Grammaire méthodique du français, PUF, Paris.
b) Zbiory ćwiczeń
SALINS, G.-D., DUPRÉ LA TOUR, S. (1988). Exercices de grammaire. Perfectionnement, Hatier, Paris.
BEAUJEU, C.-M., CARLIER, A. (1991). Grammaire. Cours de Civilisation française de la Sorbonne, Hachette, Paris.
GREVISSE, M. (1977). Nouveaux exercices français, Éd. Duculot, Louvain-la-Neuve.
c) Czasopisma językoznawcze
Studia Romanica Posnaniensia, Éd. UAM, Poznań.
Néophilologica. Études de linguistique, Éd. UŚ, Katowice.
Scripta Néophilologica Posnaniensia, Éd. UAM, Poznań.
Langages, Larousse.
Langue française, Larousse.
W cyklu 2020/SZ:
a) Opracowania teoretyczne GREVISSE, M. (1988). Le bon usage, Ed. Duculot, Louvain-la-Neuve, Belgique. b) Zbiory ćwiczeń CADIOT-CUEILLERON, J. et autres (1992). Grammaire. Cours de Civilisation française de la Sorbonne, niveau supérieur I, Hachette, Paris. c) Czasopisma językoznawcze Langages, Larousse. |
W cyklu 2021/SZ:
a) Opracowania teoretyczne GREVISSE, M. (1988). Le bon usage, Ed. Duculot, Louvain-la-Neuve, Belgique. b) Zbiory ćwiczeń CADIOT-CUEILLERON, J. et autres (1992). Grammaire. Cours de Civilisation française de la Sorbonne, niveau supérieur I, Hachette, Paris. c) Czasopisma językoznawcze Langages, Larousse. |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
W roku akademickim 2020/2021 obowiązuje system zdalny prowadzenia zajęć. Kurs Morfoskładnia odbywa się zgodnie z planem zajęć via MS Teams w formie wideokonferencji, materiały są udostępniane poprzez platformę Moodle. |
W cyklu 2021/SZ:
W roku akademickim 2020/2021 obowiązuje system zdalny prowadzenia zajęć. Kurs Morfoskładnia odbywa się zgodnie z planem zajęć via MS Teams w formie wideokonferencji, materiały są udostępniane poprzez platformę Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: