Interpretacja tekstu literackiego 09-MITL-12
1. Podstawy filologicznej analizy dzieła literackiego.
2. Analiza utworu w historycznoliterackim kontekście.
3. Analiza tekstu w ujęciu komparatystycznym.
4. Kreacja podmiotu literackiego.
5. Struktura wypowiedzi literackiej.
6. Specyfika postaciowania literackiego.
7. Semantyka czasoprzestrzeni.
8. Filozofia dzieła literackiego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zna wybrane zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa;
- rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu teorii dzieła literackiego oraz wyjaśnia pojęcia związane ze strukturą wewnętrzną utworu;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieła literackiego;
- poprawnie interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy w ujęciu komparatystycznym;
- rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym;
- korzysta ze źródeł naukowo-badawczych w języku polskim i rosyjskim
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego;
- stosuje zdobytą wiedzę we własnych badaniach literaturoznawczych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006.
2. Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka Stosowana, Warszawa 2001.
3. Głowiński M., Słowiński J., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Słownik terminów literackich, Warszawa 2000.
4. Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
5. Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury. Skrypt dla studentów, Poznań 2002.
6. Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997.
7. Miodońska-Brooks E., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki, Warszawa 1974.
8. Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 2004.
9. Poetyka. Wybór materiałów , pod red. A. Kubale, E. Nawrockiej, Gdańsk 1997.
10. Sielicki F., Poetyka, Wrocław 1974.
11. Słownik wiedzy o literaturze, pod red. Cudak R., Pytasz M., Katowice 2005
12. Жирмунский В., Поэтика русской поэзии, СПб 2000.
13. Tомашевский Б.В., Теория литературы. Поэтика, Москва 2002.
14. Теория литературы, под ред. Н.Д. Тамарченко, Москва 2007.
15. Хализев В.Е., Теория литературы, Москва 2000.
16. Энциклопедический словарь литературных терминов и понятий, под ред. А.Н. Николюкина, Москва 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: