Morfologia języka włoskiego 09-MITAL-11
Zajęcia mają na celu przedstawienie struktur i funkcjonowania języka włoskiego na poziomie morfologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii danej dziedziny, opisu oraz zastosowania poszczególnych (odmiennych i nieodmiennych) części mowy, zwrócenia uwagi na procesy słowotwórcze (derywacja, kompozycja, alteracja) w ramach morfologii nominalnej i werbalnej.
Uwzględnione zostaną zagadnienia z zakresu semantyki leksykalnej skupiające się na relacjach semantycznych zachodzących pomiędzy wyrazami (polisemia, synonimia, antonimia, homonimia, hypo- i hyperonimia), a także na zastosowaniach stylistycznych (metafora i metonimia).
Wiele uwagi poświęca się procesom wzbogacenia języka włoskiego poprzez zapożyczenia i kalki.
Wprowadzone zostaną postawowe informacje dotyczące historii badań nad strukturą wyrazu w odniesieniu do włoskiego systemu językowego.
Przedstawione zostaną aspekty morfologiczne współczesnego języka włoskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Student potrafi wyjaśnić podstawowe terminy z zakresu morfologii, ze szczególnych uwzględnieniem zagadnień dotyczących słowotwórstwa
2) Potrafi określić poszczególne części mowy w j. włoskim, odpowiednio je stosować, zna ich cechy charakterystyczne i specyfikę zastosowania w określonym kontekście
3) Identyfikuje poszczególne procesy słowotwórcze i potrafi je zilustrować przykładami
4) Potrafi utworzyć formy pochodne słów w oparciu o wiedzę teoretyczną dotyczącą procesów słowotwórczych
5) Potrafi rozpoznajć znaczenie nieznanych sobie słów - pochodnych na podstawie ich budowy morfologiczne
6) Jest w stanie objaśnić relacje semantyczne między słowami w j. włoskim na podanych przykładach
7) Formułuje zasady tworzenia metafor i metonimii, ilustruje takie procesy przykładami
8) Identyfikuje naturę zapożyczeń, rozpoznaje język pochodzenia, orientuje się w epokach wpływu poszczególnych systemów obcych na j. włoski, podaje przykłady zapożyczeń i kalk językowych z różnych systemów, zna mechanizmy ich funkcjonowania
Kryteria oceniania
1) Wprowadzenie terminologii z dziedziny morfologii na przykładach
2) Ćwiczenia z analizy morfologicznej, analizy gramatycznej, analizy semantycznej
3) Ćwiczenia praktyczne dotyczące odmiennych i nieodmiennych części mowy, analiza ich cech charakterystycznych
4) Ćwiczenia dotyczące procesów słowotwórczych, analiza mechanizmów ich powstawania na przykładach
5) Ćwiczenia praktyczne dotyczące mechanizmów powstawania i funkcjonowania metafory i metonimii
6) Zastosowanie praktyczne zapożyczeń w j.włoskim
Literatura
- Ambroso Serena, Stefancich Giovanna, 2002, Parole. 10 percorsi nel lessico italiano, Roma: Bonacci Editore;
- D`Achille Paolo, 2003, L`italiano contemporaneo, Bologna: Il Mulino;
- Dardano Maurizio, Trifone Pietro, 1999, La nuova grammatica della lingua italiana, Bologna: Il Mulino;
- Graffi Giorgio, Scalise Sergio, 2002, Le lingue e il linguaggio. -Introduzione alla linguistica, Bologna: Il Mulino;
- Iadarola Maia, Gianolio Valeria, 1988, Mondoparola – grammatica italiana per le scuole medie superiori, Torino: Lattes;
- Moretti G.B., 1994, L`italiano come seconda lingua, Vol. I, II, Perugia: Edizioni Guerra;
- Serianni Luca, 2000, Italiano. Grammatica. Sintassi. Dubbi, Torino: Garzanti
- Widłak Stanisław, 2002, Gramatyka języka włoskiego, Warszawa: Wiedza Powszechna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: