Mistycyzm muzułmański 09-MISTARAB-11
Zagadnienia objęte programem zajęć:
Zjawisko mistycyzmu w religiach. Gnoza i ezoteryka. Etymologia pojęcia „sufizm”Teorie na temat początków sufizmu; narracja suficka, a narracja zachodnia.
Rozwój sufizmu w okresie klasycznym. Mistycy indywidualni i tworzenie się kanonu.
Sufizm - ortodoksja czy heterodoksja?
Między mistycyzmem a filozofią. Wielkie systemy As-Suhrawardiego i Ibn ‘Arabiego.
Bractwa mistyczne – od praktyki duchowej do rzeczywistości feudalnej. Świat obrzędowości ludowej.
Wpływ mistycyzmu na literature piękną.
Mistycyzm, a rozwój sztuk pięknych w islamie.
Wzajemne oddziaływanie sufizmu i szyizmu. Mistycyzm poza ruchem sufickim.
Mistycyzm we współczesnym świecie arabskim.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- wie, czym jest zjawisko mistycyzmu w religii i rozpoznaje jego elementy w islamie
- wymienia nazwiska czołowych przedstawicieli sufizmu oraz zna ich podstawowe założenia doktrynalne
- zna i interpretuje fragmenty wybranych źródeł arabskich o charakterze religijno-filozoficznym i rozpoznaje ich cechy gatunkowe tj. Koran, sunna, tafsir, antologie biograficzne, traktaty filozoficzne, opowiadania symboliczne, - teksty liturgiczne, poezja mistyczna.
- podaje przykłady inspiracji mistycyzmem w sztukach pięknych islamu: muzyce, malarstwie miniaturowym, kaligrafii i architekturze.
- rozpoznaje wpływy mistycyzmu w obyczajowości i kulturze ludowej
- w swych wypowiedziach ustnych i pisemnych posługuje się podstawowym aparatem pojęciowym charakterystycznym dla mistycyzmu muzułmańskiego – w wersji arabskiej i polskiej,
- dokonuje analizy i interpretacji tekstu źródłowego o charakterze religijno-filozoficznym w oparciu o tło historyczne, gatunek literacki oraz tradycję intelektualną reprezentowaną przez autora,
- formułuje tezę lub pytanie badawcze oraz gromadzi odpowiednią argumentację w oparciu o pracę z arabskim tekstem źródłowym oraz opracowaniem naukowym polskim i zagranicznym
- tworzy samodzielnie tekst o charakterze naukowym
- jest otwarty na poznanie innych kręgów kulturowych
Kryteria oceniania
obecność na 80 % zajęć, pisemna informacja zwrotna po każdych zajęciach (próba dyskusji i wymiany myśli związanej z tematem zajęć), znajomość wybranej lektury, sprawdzian zaliczeniowy (pisemny lub ustny)
Skala ocen:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria punktacji:
ocena bardzo dobra - od 90 %
ocena dobra + - od 83 %
ocena dobra - od 75%
ocena dostateczna + - od 68 %
ocena dostateczna - od 60%
ocena niedostateczna - poniżej 60%
Literatura
Al-Ġazālī, A., Nisza Świateł (tłum. Joanna Wronecka), PWN, Warszawa 1990
Al-Iṣbahānī, A. Ḥilyat al-awliyā’, As-Sa‘āda, Al-Qāhira 1996
Al-Qur’ān’, Dār al-‘ilm, Al-Qāhira 1996
Asani A., Ku chwale Mahometa. Poezja sindhi i urdu, [w:] Donald Lopez (red.), Praktyki religijne w Indiach, Dialog, Warszawa 2001
As-Suhrawardī, Š., Hikmat al-Išrāq w: Maǧmū‘at muṣannafāt šayḫ al-išrāq, t.2, Tahrān 1993
As-Sulamī, Ṭabaqat aṣ-ṣūfiyya, Dār al-kutub al-‘ilmiyya, Bayrūt 1973
Chittick, W., Sufism. A beginner’s guide, One World, Oxford 2008
Ḍayf, Š., Tārīḥ al-adab al-‘arabī. Al-‘aṣr al-‘abbāsī aṯ-ṯānī, Dār al-Ma‘ārif, s. 473-486
Danecki, J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. 2, Dialog, Warszawa 2007
Dulęba, W., Drugi dywan perski (wybór), Kraków 1980, (wybrane fragmenty)
Dulęba, W., Trzeci dywan Perski (wybór), Warszawa 1986, (wybrane fragmenty)
Ibn al-Fāriḍ, [w]: Poezja arabska. Wiek VI-XIII. Wybór, opr. Janusz Danecki, 1997, s. 510-515
Ibn Arabi, Traktat o miłości. Tłum. Joanna Wronecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Ibn Arabi, Księga podróży nocnej do najbardziej szlachetnego miejsca. Tłum. Joanna Wronecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990
Ibn ‘Arabī, M., Fuṣūṣ al-ḥikam, Dār al-ma‘rifa, Bejrut 2005
Kłodkowski, P., Homo Mysticus islamu i hinduizmu, Dialog, Warszawa 1998
Mojaddedi, J., Legitimizing Sufism In al-Qushayri’s „Risala” [w:] Studia Islamica, No. 90 (2000), s. 37-50
Nasr, S.H., Islamic philosophy from its origin to present, SUNY, New York 2006
Oziewicz, M., (przekł.), Tęsknota. Wiersze, przypowieści oraz listy Dżalal ad-Dina Rumiego, Wrocław 2004 (wybrane fragmenty)
Pinto, P., Creativity and stability in the making of Sufi tradition. The Tariqa Qadiriyya in Aleppo, Syria. [w:] Catharina Raudvere and Leif Stenberg, Sufism Today, Tauris 2009, s. 17-135
Ridgeon, L., Emanation and Ibn ‘Arabī . Sufism and ‘union’ with god [w.] Sufism. Critical Concepts in Islamic studies, s. 160-166
Rudolph, K, Gnoza, Nomos, Kraków 2003
Sands, K., Sufi Commentaries on Quran in Classsical Islam, Routledge, London-New York 2006, s. 14-28, s. 76-96
Saḥīḥ al-Buḫārī, (wybrane fragmenty)
Schimmel, A., Mystical Dimensions of Islam, University of North Carolina Press, Chapel Hill 1975
Stępniewska-Holzer B.,, Życie codzienne na bliskim wschodzie w XIX w., PIW, Warszawa 2000, s. 200-210
Trimingham, S., The Sufi Orders in Islam, At the Clarendon Press, Oxford 1971
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: