Wprowadzenie do metodologii badań w dydaktyce [profil dydaktyczny B] 09-METDYD-56
Zajęcia obejmują nastepujące zagadnienia: cele i forma pracy dyplomowej; specyfika pisemnego dyskursu akademickiego na przykładzie glottodydaktyki; umiejętność czytania tekstów naukowych; zasady budowania bibliografii naukowej; glottodydaktyka jako samodzielna dyscyplina naukowa; interdyscyplinarny wymiar glottodydaktyki; metodologia badań jakościowych i ilościowych w dydaktyce j. obcych; postawa autonomiczna ucznia w procesie nauczania/uczenia się jako przedmiot badań w glottodydaktyce; pojęcie kompetencji komunikacyjnej jako przedmiotu badań w glottodydaktyce; rozwijanie kompetencji interkulturowej jako cel nauczania/uczenia się j. obcego; przygotowywanie projektu badawczego w ramach pracy dyplomowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ wymienia i objaśnia cele pracy dyplomowej
2/ wymienia kryteria oceny (dotyczące formalnej strony redakcji oraz wartości merytorycznej pracy) stosowane przez promotora i recenzenta
3/ prawidłowo rozpoznaje wyznaczniki decydujące o glottodydaktycznym charakterze pracy
4/ zna formalną strukturę projektu badawczego i potrafi ją dostosować do zadania badawczego (dobierając odpowiedni typ analizy)
5/ projektuje i przeprowadza badanie, którego celem jest analiza materiału zgodna z wcześniej ustalonymi kryteriami
6/ przestrzega zasad etyki podczas formułowania projektu badawczego oraz redakcji (pracuje samodzielnie, poprawnie stosuje reguły cytowania)
7/ stosuje formalne wyznaczniki dyskursu naukowego
postrzega i objaśnia różnice w celach metodologii ilościowej i jakościowej
8/ definiuje i objaśnia podstawowe techniki badań stosowane w metodologii jakościowej i podstawowe narzędzia właściwe dla obu podejść
9/ wymienia i charakteryzuje podstawowe obszary badawcze dydaktyki j. obcych oraz kluczowe zagadnienia, którymi zajmuje się dydaktyka j. obcych
10/ objaśnia pojęcie autonomii uczącego się, prawidłowo uzasadnia znaczenie postawy autonomicznej w procesach nauczania/uczenia się
11/ definiuje pojęcie indywidualnej kopetencji komunikacyjnej i prawidłowo uzasadnia jej znaczenie w dydaktyce j. obcych, potrafi uzasadnić znaczenie postawy ucznia dla procesów N/U,
12/ definiuje kompetencję interkulturową i uzasadnia jej znaczenie w dydaktyce j. obcych.
Literatura
1) Banchet, Ph. 1998. Introduction à la complexité de l’enseignement du français langue étrangère.Louvain-la-Neuve : Peeters
2) Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN
3) Duszak, A. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja interkulturowa. Warszawa: PWN.
4) Klus-Stańska, D. 2000. Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
5) Komorowska H. i D. Obidniak D. 2001, Rozwój zawodowy nauczyciela języka obcego. Stopień po stopniu. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN
6) Komorowska, H. (red) 2007. Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej « Academica ».
7) Komorowska, H. (red). 2002. Ewaluacja w nauce języka obcego. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
8) Kurcz, I. 2000. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
9) Obuchowski, K. 2000. Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
10) Orchowska, I 2008. La formation interculturelle des futurs enseignants de FLE dans le contexte universitaire polonais. Flair : Kraków.
11) Pilch, T. et T. Bauman. 2001. Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
12) Wilczyńska, W. & A. Michońska-Stadnik. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce – wprowadzenie. Kraków: Avalon.
13) Wilczyńska, W. (red.). 2002. Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
14) Wilczyńska, W. 2005. Introduction à la didactique du français langue étrangère. Flair: Kraków.
15) Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: