Media – porównanie w wymiarze międzynarodowym 09-MEDM-11
Rozwój i różnorodność form (mass)mediów;
Mechanizmy propagandy i manipulacji w mediach;
Stereotypy i autostereotypy w reklamach telewizyjnych i radiowych;
Typologie ilustrowania;
Globalizacja internetowa;
Karykatury w międzynarodowym porównaniu prasowym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
rozróżnia rodzaje środków komunikacji społecznej oraz formy kultury medialnej;
orientuje się w dawnych i współczesnych zjawiskach związanych z mediami obszaru kulturowego języka niemieckiego;
potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg wybranych zjawisk ze świata mediów i polityki;
analizuje i potrafi posługiwać się różnymi formami medialnymi;
formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim, stosując poprawną argumentację własną i innych;
przygotowuje krótsze wypowiedzi w języku niemieckim z wybranych zagadnień dot. różnorodnych form ekspresji medialnej;
ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej, wyrażanej w mediach.
Kryteria oceniania
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Gerhard Paul (Hg.): Das Jahrhundert der Bilder. Zwei Bände, Bonn 2009;
Marion G. Müller (Hg.): Kommunikation visuell. Das Bild als Forschungsgegenstand - Grundlagen und Perspektiven. Köln 2001;
Jürgen Vietig: Medien. In: Andreas Lawaty, Hubert Orłowski (Hg.): Deutsche und Polen. Geschichte, Kultur, Politik. München 2003, S. 426-430 oder Jürgen Vietig: Media. In: Andreas Lawaty, Hubert Orłowski (wyd.): Polacy i Niemcy. Historia, kultura, polityka. Poznań 2003, S. 482-487;
Jürgen Wilke (Hg.): Mediengeschichte der Bundesrepublik. Bonn 1999;
Dieter Marsch: Medientheorien. Hamburg 2006 oder Dieter Marsch: Teorie mediów. Warszawa 2010;
Lutz Hochmeister (Hg.): Grundlagen der Medienpolitik. Ein Handbuch. Bonn 2008;
Asa Briggs, Peter Burke: A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge 2009;
Volker Grassmuck: Freie Software. Zwischen Privat- und Gemeineigentum. Bonn 2004;
Agnieszka Hess, Agnieszka Szymańska: Pomost medialny. Rola mediów w międzynarodowej komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich. Kraków 2009;
Andreas Dörner, Ludgera Vogt (Hg.): Unterhaltungsrepublik Deutschland. Medien, Politik und Entertainment. Bonn 2012;
Edward Chudziński (Hg.): Słownik wiedzy o mediach. Warszawa, Bielsko-Biała 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: