Dydaktyka języka rosyjskiego 09-MDydJRos-14
Charakterystyka glottodydaktyki jako dyscypliny naukowej, podstawowe pojęcia dydaktyczne i elementy układu glottodydaktycznego
Nauczyciel jako animator uczenia się, zasady nauczania języka rosyjskiego
Materiały nauczania, planowanie i prowadzenie lekcji języka rosyjskiego. Tworzenie konspektu.
Nauczanie aspektów języka i sprawności językowych w świetle konspektu lekcji
Elementy socjokulturowe w nauczaniu języka rosyjskiego
Zastosowanie elementów socjokulturowych w ćwiczeniach i zadaniach autorskich
Kontrola, ocena i weryfikacja wyników. Tworzenie i zastosowanie ćwiczeń sprawdzających i testowych.
Zastosowanie technik ludycznych w nauczaniu
Warsztat twórczy początkującego nauczyciela, przygotowanie konspektu do pierwszej lekcji i zbioru ćwiczeń, poleceń i zadań
Pojęcie motywacji, autonomia w procesie dydaktycznym
Warsztat twórczy początkującego nauczyciela, realizacja pierwszej lekcji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-ka:
zna modele opisu glottodytaktycznego, charakteryzuje główne pojęcia dydaktyczne i operuje aparatem pojęciowym,
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z dydaktyki języka rosyjskiego, prawidłowo określa cechy dobrego nauczyciela i ucznia,
analizuje i rozpoznaje rodzaje konspektów lekcji języka rosyjskiego i umie wypełnić arkusz hospitacyjny,
prawidłowo określa cele tematów lekcji i odpowiednio precyzuje konkretne tematy lekcji,
prawidłowo interpretuje dobór ćwiczeń, zadań i poleceń do modelu lekcyjnego, potrafi zarekomendować rodzaje ćwiczeń przy realizacji aspektów języka, rozróżnia te aspekty,
wybiera właściwe techniki ćwiczeniowe ze względu na aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników, indywidualny rozwój ucznia, umiejętnie rozróżnia dobierane ćwiczenia i leksykę do tematów lekcji, prawidłowo analizuje elementy konspektu z przeprowadzonymi zajęciami,
rozpoznaje cele lekcji, umiejętności uczniów i potrafi wprowadzić odpowiednie ćwiczenia do realizacji tematu lekcji języka rosyjskiego,
korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim.
opracowuje pracę roczną (konspekt lekcji scenariuszowy i zestaw ćwiczeń lub pomocy dydaktycznych) do realizacji wybranego przez siebie tematu
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na prawidłowe i interesujące przeprowadzenie lekcji języka rosyjskiego
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu, operowanie aparatem pojęciowym,
- pozytywne oceny z raportów, demonstracji, elementów konspektu lekcji języka rosyjskiego,
- poprawne formułowanie poleceń i celów lekcji języka rosyjskiego,
- realizacja zadań domowych i projektów grupowych,
- poprawne i kreatywne tworzenie konspektu lekcji,
- zaliczenie prezentacji rocznej
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Акишина, А.А , Учимся учить, Москва 2004.
Щукин А.Н, Методика преподавания РКИ, Москва, 2003.
Dźwierzyńska E., Kossakowska-Maras M., Lekcja języka obcego, Rzeszów 2007.
Komorowska H. (red), Ćwiczenia komunikacyjne w nauczaniu języka obcego, Warszawa 1988.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych,
Nauczanie wymowy i pisowni, Warszawa 2005.
Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej, Warszawa1978.
Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.
Szternberg A., Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Wrocław 2006.
Woźniewicz Wł., Metodyka lekcji języka rosyjskiego, Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: