Modernizm w dziejach ukraińskiej literatury i kultury 09-MDLUA-11
Problematyka modernizmu europejskiego oraz jego odzwierciedlenie w krajach Europy Centralnej i Wschodniej.
Główne tendencje światopoglądowe, artystyczne i literackie w modernizmie europejskim i ukraińskim.
Najważniejsze zjawiska modernizmu ukrainskiego w chronologicznym przekroju.
Inspiracje Zachodem (koncepcje filozoficzne, załozenia estetyczne, rozwój sztuk plastycznych).
Programy literackie, polemiki, prasa. Manifesty literackie i artystyczne. Rola krytyki literackiej dla utwierdzenia nurtów modernistycznych.
Główne motywy i wątki nowoczesnej literatury ukraińskiej.
Modernistyczne "izmy" (dekadentyzm, symbolizm, neoromantyzm, ekspresjonizm) oraz inne nurty literackie i artystyczne (futuryzm, kubizm).
Twórcy i ich dzieła w poezji (I.Franko, O.Ołeś, ugrupowanie "Młoda Muza"), prozie (O.Kobylanśka, M.Jackiw, W.Stefanyk), dramacie (Ł. Ukrainka, W. Wynnyczenko), oraz w malarstwie (K.Malewicz, A.Petryc’kyj,D.Burluk i inni), konstruktywizm w architekturze ukraińskich miast.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy literaturoznawcze
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku ukraińskim i polskim
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy dzieła literackiego
stosuje zdobytą wiedzę we własnych badaniach literaturoznawczych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu kolokwium zaliczeniowego.
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. Korniejenko A., Modernizm ukraiński, Kraków 1998;
2. Павличко C., Дискурс модернізму в українській літературі, Київ 1999;
3. Мовчан Р., Український модернізм 1920-х: портрет в історичному інтер"єрі, Київ 2008;
4. Історія української культури, том 5, кн.1, 2, Київ 2011.
5. Корбич Г. Захід, Польща, Росія в літературно-критичному дискурсі раннього українського модернізму. Вибрані аспекти рецепції. Познань 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: