Metodologia badań w lingwistyce stosowanej 09-MBLSt-ILS-11
Metodologia badań w zakresie lingwistyki stosowanej – wprowadzenie do podstawowych pojęć oraz przegląd najważniejszych metod jakościowych (wywiad) i ilościowych (ankietyzacja)
Projektowanie fazy koncepcyjnej badań własnych i w tandemie (zespole)
Analiza informacji z wykorzystaniem różnych źródeł z zakresu metodologii badań
Prezentacja wyników własnego projektu badawczego w zespole
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: |
Efekty kształcenia
zna w zaawansowanym stopniu specyfikę metodologiczną lingwistyki stosowanej, poprawnie opisuje metody, techniki i narzędzia badawcze z językoznawstwa stosowanego, dobiera wybrane metody i narzędzia badawcze i skutecznie się nimi posługuje w trakcie indywidulnej lub zespołowej pracy badawczej
potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje pisemne z wykorzystaniem innowacyjnych i multimedialnych źródeł informacji;
potrafi samodzielnie, analitycznie i krytycznie interpretować prace innych autorów, przeprowadzić syntezę różnych poglądów, dokonać doboru metod, opracować i zaprezentować wyniki pracy własnej w formie pisemnej i ustnej; napisać pracę semestralną o właściwej strukturze i na właściwym poziomie argumentacji
potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, doskonalić zdobyte umiejętności oraz ukierunkować rozwój innych;
zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i stosuje je odnosząc się do poglądów innych autorów w zakresie prac badawczych z lingwistyki stosowanej
porozumiewa się w trakcie pracy projektowej w zespole (tandemie) z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych środków komunikacji
Kryteria oceniania
Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, student ma obowiązek przygotować indywidulany lub grupowy projekt badawczy w formie pisemnej pracy semestralnej, zaprezentować wyniki pracy projektowej w formie prezentacji ustnej. W skład oceny wchodzą:
ü praca projektowa polegająca na wypróbowaniu wybranej metody badawczej
ü prezentacja w formie plakatu lub Power Point najważniejszych wyników pracy projektowej (kryteria oceny: poprawność merytoryczna, poprawność językowa, przejrzystość, czas prezentacji nie dłuższy niż 10 minut)
ü przygotowanie pisemnego raportu z badań i wyników pracy projektowej i oddanie go w formie pracy semestralnej na koniec semestru (kryteria oceny: poprawność merytoryczna, poprawność językowa, objętość do 10 stron łącznie ze spisem literatury, uwzględnienie wszystkich wymienionych kryteriów oceny:
- terminowość oddania projektu lub jego fragmentu
- właściwy dobór i selekcja literatury
- poprawność przeprowadzonych analiz i badań
- poprawność oceny przeprowadzonych analiz i badań
- poprawność formułowanych tez i wniosków
- poprawność terminologiczna i gramatyczna
- właściwa struktura tekstu
- odpowiedni zapis bibliograficzny
- odpowiedni sposób cytowań
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura metodologiczna w języku niemieckim:
Albert, Ruth/Marx, Nicole (2014): Empirisches Arbeiten in Linguistik und Sprachlehrforschung. 2. überarbeitete und aktualisierte Auflage. Tübingen: Narr.
Aguado, Karin (Hg.) (2000): Zur Methodologie der empirischen Fremdsprachenforschung. Baltmannsweiler, Schneider Verlag Hohengehren.
Cerri, Chiara/ Jentges, Sabine/ Stork, Antje (2012) (Hrsg.): Methoden empirischer Fremdsprachenforschung im Prozess. Ein Blick hinter die Kulissen aktueller Forschungsprojekte. Göttingen: Universitätsverlag.
Doff, Sabine (Hg.) (2012): Fremdsprachenunterricht empirisch erforschen. Grundlagen - Methoden – Anwendung. Tübingen: Narr.
Edmondson Willis J./House, Juliane (2011): Einführung in die Sprachlehrforschung. 4. Auflage. Tübingen: Narr Francke.
Literatura metodologiczna w języku angielskim:
Dawson, C. 2009. Introduction to research methods. A practical guide for anyone undertaking a research project. Howtobooks
Murray, N., Hughes,G. 2008. Writing up your university assignments and research Project. A practical handbook. Open University Press
Wray, A., Trott, K., A. Bloomer. 1998. Projects in linguistics. New York: Arnol
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: