Lingwistyka tekstu 09-LTE-ILS-11
Lingwistyka tekstu jako dziedzina badań
Definicje tekstu
Tekstualność, kryteria tekstualności
Tekst jako działanie językowe
Teoria aktów mowy i pragmatyka tekstu
Znaczenie, implikatura, pośrednie akty mowy
Analiza illokucyjna tekstu
Gatunki tekstu i ich typologia
Aspekty analizy tekstu
Aspekty analizy tekstów użytkowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu lingwistyki tekstu i stosuje ją w analizie wybranych tekstów
Dysponuje wiedzą na temat istniejących typów i gatunków tekstu
pojęcia z zakresu lingwistyki tekstu i stosuje ją w analizie wybranych tekstów
Jest przygotowany do kompetentnej interpretacji procesów komunikacji za pomocą tekstu w celu jej optymalizacji
Ma pogłębioną wiedzę o pragmalingwistycznych procesach i uwarunkowaniach zachodzących między uczestnikami komunikacji
Umie zastosować poznaną wiedzę w praktyce tworząc samodzielnie wybrane egzemplarze gatunków tekstów
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne, Test
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach) i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza (w zakresie podanym w efektach), umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach) i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
ADAMZIK, K., 2001, Sprache: Wege zum Verstehen. Tübingen: Francke (UTB).
DE BEAUGRANDE,R./ DRESSLER, U., 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, przekł. A. Szwedek, Warszawa.
BRINKER, K., 2002. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden.Berlin: E. Schmidt.
FIX, Ulla, Hannelore POETHE and Gabriele YOS, 2003, Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger :ein Lehr- und Arbeitsbuch..
HEINEMANN, Wolfgang; VIEWEGER, Dieter, 1991, Textlinguistik. Eine Einführung. Tübingen
Linke, Angelika; Nussbaumer, Markus; Portmann, Paul R. 1994, Studienbuch Linguistik. Tübingen
MEIBAUER, J., 1999. Pragmatik. Eine Einführung.
PAFEL, J., 2002. Kapitel 6: Pragmatik. In: MEIBAUER, J. et al., 2002. Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart et al.: Metzler, 208-250.
VATER, Heinz, 2002, Einführung in die Textlinguistik. Fink.
SOWINSKI, Bernhard 1991, Stilistik. Stiltheorien und Stilanalysen. Stuttgart
WILKOŃ, Aleksander, 2002, Spójność i struktura tekstu, Universitas, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: