Lingwistyka tekstu i dyskursu 09-LTDaj-ILS-11
Lingwistyka tekstu jako dziedzina badań
Definicje tekstu
Tekstualność, kryteria tekstualności
Tekst jako działanie językowe
Teoria aktów mowy i pragmatyka tekstu
Znaczenie, implikatura, pośrednie akty mowy
Analiza illokucyjna tekstu
Gatunki tekstu i ich typologia
Aspekty analizy dyskursu
Aspekty analizy tekstów użytkowych
Podstawy analizy konwersacyjnej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu lingwistyki tekstu i dyskursu i stosuje ją w analizie wybranych tekstów
Dysponuje wiedzą na temat istniejących typów i gatunków tekstu
Na podstawie przyswojonej wiedzy potrafi zanalizować zjawiska tekstowe i dyskursywne
Jest przygotowany do kompetentnej interpretacji procesów komunikacji za pomocą tekstu w celu jej optymalizacji
Ma pogłębioną wiedzę o pragmalingwistycznych procesach i uwarunkowaniach zachodzących między uczestnikami komunikacji
Umie zastosować poznaną wiedzę w praktyce tworząc samodzielnie wybrane egzemplarze gatunków tekstów
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie egzaminu
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76-84%
dst+ 68-75%
dst 60-67%
ndst 0-59%
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
VATER, Heinz 2009: Wstęp do lingwistyki tekstu. Struktura i rozumienie tekstów. Wrocław.
VATER, Heinz 2015: Wprowadzenie do lingwistyki. Wrocław. Rozdz. 6 i 10.
WILKOŃ, Aleksander, 2002, Spójność i struktura tekstu, Universitas, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: