Lingwistyka tekstu i dyskursu 09-LTD-11
Lingwistyka tekstu jako dziedzina badań
Definicje tekstu
Tekstualność, kryteria tekstualności
Tekst jako działanie językowe
Teoria aktów mowy i pragmatyka tekstu
Znaczenie, implikatura, pośrednie akty mowy
Analiza illokucyjna tekstu
Gatunki tekstu i ich typologia
Aspekty analizy dyskursu
Aspekty analizy tekstów użytkowych
Podstawy analizy konwersacyjnej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się
student/ka:
definiuje podstawowe pojęcia z zakresu lingwistyki tekstu i dyskursu i stosuje ją w analizie wybranych tekstów
dysponuje wiedzą na temat istniejących typów i gatunków tekstu
Na podstawie przyswojonej wiedzy potrafi zanalizować zjawiska tekstowe i dyskursywne
jest przygotowany do kompetentnej interpretacji procesów komunikacji za pomocą tekstu w celu jej optymalizacji
ma pogłębioną wiedzę o pragmalingwistycznych procesach i uwarunkowaniach zachodzących między uczestnikami komunikacji
umie zastosować poznaną wiedzę w praktyce tworząc samodzielnie wybrane egzemplarze gatunków tekstów
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie egzaminu
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76-84%
dst+ 68-75%
dst 60-67%
ndst 0-59%
Skala ocen:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne;
• dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne;
• dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami;
• dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności (w zakresie podanym w efektach kształcenia) i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
ADAMZIK, K., 2001, Sprache: Wege zum Verstehen. Tübingen: Francke (UTB).
DE BEAUGRANDE, R. / DRESSLER, U., 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, przekł. A. Szwedek, Warszawa.
BRINKER, K., 2002. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden.Berlin: E. Schmidt.
FIX, Ulla, Hannelore POETHE and Gabriele YOS, 2003, Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger: ein Lehr- und Arbeitsbuch.
HEINEMANN, Wolfgang; VIEWEGER, Dieter, 1991, Textlinguistik. Eine Einführung. Tübingen
Linke, Angelika; Nussbaumer, Markus; Portmann, Paul R. 1994, Studienbuch Linguistik. Tübingen
MEIBAUER, J., 1999. Pragmatik. Eine Einführung.
PAFEL, J., 2002. Kapitel 6: Pragmatik. In: MEIBAUER, J. et al., 2002. Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart et al.: Metzler, 208-250.
VATER, Heinz, 2002, Einführung in die Textlinguistik. Fink.
SOWINSKI, Bernhard 1991, Stilistik. Stiltheorien und Stilanalysen. Stuttgart
WILKOŃ, Aleksander, 2002, Spójność i struktura tekstu, Universitas, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: