Literatura szwedzka 09-LSZW-44
Prezentacja zarysu najważniejszych przemian w historii literatury szwedzkiej lat 1910-1940 w odniesieniu do wydarzeń społeczno-politycznych Szwecji
Prezentacja szwedzkiego realizmu mieszczańskiego i proletariackiego połączona z analizą wybranych tekstów
Prezentacja modernizmu w literaturze szwedzkiej połączona z analizą wybranych utworów, poznanie twórczości głównych przedstawicieli modernizmu w literaturze szwedzkiej i fińsko-szwedzkiej
Przedstawienie rozwoju dramatu szwedzkiego okresu międzywojennego
Prezentacja nurtu proletariackiego i tzw. szkoły fornalskiej lat trzydziestych w szwedzkiej prozie
Prezentacja tradycji i nowoczesności w poezji szwedzkiej lat trzydziestych, połączona z analizą wybranych tekstów
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna główne tendencje w historii literatury szwedzkiej lat 1910-40
Zna i potrafi scharakteryzować poszczególne dekady literackie (1910-1940) , ich głównych przedstawicieli i najważniejsze dzieła literackiego, jak również określić tło polityczno-społeczne tego okresu
Potrafi w miarę swobodnie posługiwać się szwedzką terminologią literaturoznawczą
Potrafi czytać krytycznie szwedzkie teksty literackie o zróżnicowanym poziomie językowym korzystając z materiałów pomocniczych
Potrafi analizować w grupie po szwedzku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury szwedzkiej 1910-1940 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi
Potrafi samodzielnie przygotować obszerną prezentację ustną w języku szwedzkim na temat określonego zjawiska literackiego czy pisarza
Potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną o charakterze analitycznym w języku szwedzkim na temat omawianych tekstów literackich stosując prawidłowy zapis przypisów i bibliografii oraz właściwą metodę badawczą do analizy tekstu literackiego
Potrafi wymienić podstawowe teorie literackie istotne dla literatury szwedzkiej lat 1910-1940 oraz wskazać utwory literackie, które można do nich przyporządkować
Kryteria oceniania
Wykład, czytanie wskazanej lektury, dyskusja w grupie F: dyskusja w grupie, ocena udziału w dyskusji
P: egzamin w formie pisemnej
Wykład, prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: egzamin w formie pisemnej
Wykład, lektura wskazanych pozycji P: praca zaliczeniowa
Lektura wskazanych pozycji, dyskusja w grupie, prezentacje F: dyskusja, ocena prezentacji
P: egzamin w formie pisemnej
Dyskusje dot. analizy tekstów literackich oraz prezentacjami studentów F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: egzamin w formie pracy pisemnej
Prezentacja studentów, dyskusja F: dyskusja, ocena prezentacji
P: egzamin w formie pisemnej
Czytanie wskazanej lektury w celu napisania pracy pisemnej, dyskusja, P: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej
Wykład, prezentacje studentów P: ocena prezentacji
F: egzamin w formie pisemnej
Kryteria oceny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bergsten Staffan, (2007), Den svenska poesins historia, Stockholm: W & W.
Hägg Göran (1996) , Den svenska litteraturhistorien, Stockholm: W & W.
Lönnroth Lars, Göransson Sverker (1990), Den Svenska Litteraturen, Stockholm: Bonnier Alba, tom IV-V.
Michanek Germund, (1986), Litterär uppslagsbok, Stockholm: Wahlström & Widstarnd.
Olsson Bernt, Algulin Ingemar (1987) , Litteraturens historia i Sverige, Stockholm: Norstedts Förlag.
Tigerstedt E.N. (1971), Svensk litteraturhistoria, Stockholm: Natur och Kultur.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: