Literatura szwedzka 09-LSZW-34
Prezentacja zarysu najważniejszych przemian w historii literatury szwedzkiej lat 1880-1900 w odniesieniu do wydarzeń społeczno-politycznych Szwecji
Prezentacja szwedzkiego realizmu krytycznego i naturalizmu połączona z analizą wybranych tekstów
Prezentacja rozwoju dramatu szwedzkiego na podstawie twórczości Augusta Strindberga połączona z analizą wybranych dramatów
Przedstawienie neoromantyzmu w literaturze szwedzkiej i jego głównych przedstawicieli
Prezentacja dekadentyzmu w szwedzkiej poezji i prozie przełomu wieku
Prezentacja symbolizmu w poezji szwedzkiej przełomu wieku
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna główne tendencje w historii literatury szwedzkiej lat 1880-1900
Zna i potrafi scharakteryzować poszczególne dekady literackie (1880-1900) i ich głównych przedstawicieli oraz główne trendy literatury, jak również określić tło polityczno-społeczne tego okresu
Potrafi posługiwać się szwedzką terminologią literaturoznawczą na poziomie średnio zaawansowanym
Umie czytać szwedzkie teksty literackie o zróżnicowanym poziomie językowym korzystając – w razie potrzeby - z materiałów pomocniczych
Potrafi analizować w grupie po szwedzku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury szwedzkiej 1880-1900 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi
Potrafi samodzielnie przygotować prezentację ustną w języku szwedzkim na temat określonego zjawiska literackiego
Potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną o charakterze analitycznym w języku szwedzkim na temat omawianych tekstów literackich stosując prawidłowy zapis przypisów i bibliografii
Potrafi wymienić podstawowe teorie literackie istotne dla literatury szwedzkiej lat 1880-1900 oraz wskazać utwory literackie, które można do nich przyporządkować
Kryteria oceniania
Wykład, czytanie wskazanej lektury F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pisemnej
Wykład, prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie
pisemnej
Wykład, lektura wskazanych pozycji P: praca zaliczeniowa
Lektura wskazanych pozycji, dyskusja w grupie, prezentacje F: dyskusja, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pisemnej
Dyskusje dot. analizy tekstów literackich oraz prezentacjami studentów F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pracy pisemnej
Prezentacja studentów, dyskusja F: dyskusja, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pisemnej
Czytanie wskazanej lektury w celu napisania pracy pisemnej, dyskusja, P: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej
Wykład, prezentacje studentów P: ocena prezentacji
F: pracazaliczeniowa w formie testowej
Kryteria oceny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Hägg Göran (1996) , Den svenska litteraturhistorien, Stockholm: W & W.
Lönnroth Lars, Göransson Sverker (1990), Den Svenska Litteraturen, Stockholm: Bonnier Alba, tom III-IV.
Michanek Germund, (1986), Litterär uppslagsbok, Stockholm: Wahlström & Widstarnd.
Olsson Bernt, Algulin Ingemar (1987) , Litteraturens historia i Sverige, Stockholm: Norstedts Förlag.
Tigerstedt E.N. (1971), Svensk litteraturhistoria, Stockholm: Natur och Kultur.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: