Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie VI (XX w.) 09-LSSF6-6LF-SNJL-66
Warunki społeczno-polityczne i instytucje życia literackiego i kulturalnego we Francji w XX w.
Marcel Proust i metamorfozy powieści.
Pod znakiem futuryzmu i kubizmu: Apollinaire.
Surrealizm we Francji.
Twórczość André Gide’a.
François Mauriac I nurt katolicki w literaturze franc.
André Malraux, specjalista od przeznaczenia.
Sartre i nurt egzystencjalizmu.
Camus: od absurdu do buntu.
Jean Anouilh i jego teatr.
„Nowa powieść”.
Teatr absurdu: Ionesco - Beckett.
OULIPO czyli literatura potencjalna.
Poezje wybrane : Valéry, Prévert, Ponge.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ charakteryzuje wybrane utwory literatury francuskiej XX w. w kontekście kultury i sztuki epoki;
2/ charakteryzuje najważniejsze nurty estetyczne i ideowe we Francji w XX w.;
3/ objaśnia współzależności między literaturą i sztuką a sytuacją historyczną i warunkami polityczno-społecznymi XX-wiecznej Francji;
4/ definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, nazywa i charakteryzuje figury retoryczne w tekście literackim; określa wymowę ideologiczną utworu;
5/ pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą);
6/ prawidłowo dobiera bibliografię do opracowyanego tematu;
7/ wypowiada się poprawnie w języku francuskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; stosuje w wypowiedzi figury retoryczne takie jak metafora, personifikacja, pytanie retoryczne, ironia, gra słów.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1/ Patrick Brunel : La literature française du XXesiècle, Paris, Nathan, 2002
2/ Marie-Claire Bancquart, Pierre Cahné : Littérature française du XXe siècle, Presses Universitaires de France, 1992, collection Premier Cycle
3/ Manuel d'histoire littéraire de la France, ouvrage dirigé par P. Abraham et R. Desné, Paris 1965-1977, Éditions Sociales, tomes V-VI
4/ Bernard Lecherbonnier, Dominique Rincé, Pierre Brunel, 5/ Christiane Moatti : Littérature XXe siècle, Textes et documents, Paris 1992, Nathan, coll. Henri Mitterand
6/ N. Toursel, J. Vassevière : Littérature : textes théoriques et critiques, Nathan, 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: