Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie V (XIX w.) 09-LSSF5w-5LF-56
Warunki społeczno-polityczne i instytucje życia literackiego i kulturalnego we Francji w XIX w.
Zapowiedzi romantyzmu: Pani de Staël, Constant, Sénancour, Chateaubriand.
Poezja romantyzmu: Lamartine, Musset, Vigny, Hugo.
Teatr romantyczny : Hugo, Vigny, Musset.
Powieść francuskiego romantyzmu: autobiografia, powieść historyczna i społeczna.
Komedia ludzka Balzaka.
Stendhal i problemy powieści.
Romantycy „mniejsi”: Nodier, Nerval.
Gautier i „sztuka dla sztuki”.
Baudelaire, poeta nowoczesny.
Flaubert i nurt realizmu w literaturze i sztuce.
Zola jako przedstawiciel naturalizmu.
Nurt symbolizmu we Francji i Belgii: Verlaine, Rimbaud, Mallarmé, Maeterlinck.
Nurt dekadencki we Francji (fin de siècle).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- charakteryzuje wybrane utwory literatury francuskiej XIX w. w kontekście kultury i sztuki epoki
- charakteryzuje najważniejsze nurty estetyczne i ideowe we Francji w XIX w.
- objaśnia współzależności między literaturą i sztuką a sytuacją historyczną i warunkami polityczno-społecznymi
- definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, nazywa i charakteryzuje figury retoryczne w tekście literackim; określa wymowę ideologiczną utworu
- pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą)
- aktywnie uczestniczy w zajęciach inicjując dyskusję, jest otwarty na dyskusję, potrafi współpracować z kolegami w grupie i z prowadzącym
- wypowiada się poprawnie w języku francuskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; buduje porównania i obrazuje swoje wypowiedzi
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Uczestnictwo w dyskusji w trakcie zajęć
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1/ Arlette MICHEL (réd.), Littérature française du XIXe siècle, Paris, PUF, 1993, coll. Premier cycle.
2/ Dominique RINCÉ, Bernard LECHERBONNIER, Littérature XIXe siècle. Textes et documents, Paris, Nathan, 1986, coll. Henri Mitterand.
3/ Alain VAILLANT, Jean-Pierre BERTRAND & Philippe RÉGNIER, Histoire de la littérature française du XIXe siècle, Presses Universitaires de Rennes, 2006.
4/ Michel PRIGENT (dir.), Histoire de la France littéraire, t. 3, Modernités XIXe-XXe siècles, volume dirigé par Patrick
5/ BERTHIER et Michel JARRETY, Paris, PUF, coll. Quadrige, 2006.
6/ Jean-Louis CABANÈS, Guy LARROUX, Critique et théorie littéraires en France (1800-2000), Paris, Belin, 2005.
7/ Pierre-Louis Rey : La littérature française du XIXe siècle, Paris, Armand Colin, 1993, coll. Cursus
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: