Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie V (XIX w.) 09-LSSF5k-5LF-56
Kontekst historczno-kulturowy rozwoju estetyki romantycznej we Francji
Poezja romantyczna : Lamartine, Hugo, Musset
Początki estetyki powieści realistycznej – „Ojciec Goriot” Balzaka
Stendhal, „Czerwone i czarne” – problemy konstrukcji powieści
„Madame Bovary” Flauberta – dojrzały realizm powieściowy
„Les Fleurs du mal” Baudelaire’a – poezja symbolizmu
„Le Bateau ivre” Rimbauda – poezja symbolizmu
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- charakteryzuje wybrane utwory literatury francuskiej XIX w. w kontekście kultury i sztuki epoki
- charakteryzuje najważniejsze nurty estetyczne i ideowe we Francji w XIX w.
- objaśnia współzależności między literaturą i sztuką a sytuacją historyczną i warunkami polityczno-społecznymi
- definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, nazywa i charakteryzuje figury retoryczne w tekście literackim; określa wymowę ideologiczną utworu
- pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą)
- aktywnie uczestniczy w zajęciach inicjując dyskusję, jest otwarty na dyskusję, potrafi współpracować z kolegami w grupie i z prowadzącym
- wypowiada się poprawnie w języku francuskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; buduje porównania i obrazuje swoje wypowiedzi
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Uczestnictwo w dyskusji w trakcie zajęć
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Lamartine : Méditations poétiques
2. Hugo : Odes et ballades
3. Musset : La Nuit de mai
4. Balzac : Le Père Goriot
5. Stendhal : Le Rouge et le Noir
6. Flaubert : Madame Bovary
7. Baudelaire : Les Fleurs du mal
8. Rimbaud : Le Bateau ivre
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: