Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie IV (wiek oświecenia) 09-LSSF4k-4LF-46
W ramach wykładów o literaturze XVII w. akcent jest położony na omówienie uwarunkowań historycznych (narodziny noblesse de robe, wykształcenie się monarchii absolutnej, przemiany w życiu religijnym, odnowa chrześcijańska, jansenizm) i ich wpływu na literaturę, sztukę baroku i klasycyzmu, w tym także na rozwój teatru i jego formy. W wykładach o literaturze oświecenia zostaje uwypuklony jej związek z filozofią, ideologią mieszczańską, przemianami społecznymi, politycznymi we Francji i Europie. Celem ćwiczeniem jest analiza tekstów literackich, uchwycenie kluczowych dla literatury XVII i XVIII w. zjawisk filozoficznych i literackich (racjonalizm, klasycyzm, barok, rokoko, tragizm, komizm, libertynizm, rozwój teatru i powieści). Studenci czytają fragmenty bądź całe teksty Kartezjusza, Pascala, Corneille'a, Racine'a, Moliera, Monteskiusza, Woltera, Rousseau, Diderota, Laclosa.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
-ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii literatury XVIII wieku we Francji z uwzględnieniem zjawisk historycznych, kulturowych i artystycznych
-zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące historii literatury francuskiej XVIII wieku
-rozumie współzależność między literaturą i sztuką a zmianami w postawach religijnych, filozoficznych i politycznych
-potrafi dokonywać samodzielnej analizy, twórczej interpretacji i obiektywnej oceny prac innych autorów, syntezować różne poglądy, dobierać metody, opracowywać i prezentować wyniki
-potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk literackich i kulturowych i artystycznych w XVIII wieku we Francji
-potrafi z użyciem słownictwa fachowego wypowiadać się w j. francuskim na temat procesów literackich, historycznych i zjawisk artystycznych w XVIII wieku
-aktywnie uczestniczy w zajęciach inicjując dyskusję, jest otwarty na dyskusję, potrafi współpracować z kolegami w grupie
Kryteria oceniania
-Kolokwium pisemne
-Kolokwium ustne
Kryteria oceny wg skali stosowanej na UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Montesquieu, Lettres persanes
Abbé Prévost, Histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut
Voltaire, Candide
Diderot, Jacques Le Fataliste
Laclos, Liaisons dangereuses
Rousseau, Confessions (extraits)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: