Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie II (renesans) 09-LSSF2-2LF-WN-26
Opis treści kształcenia
Literatura i sztuka we Francji w XVI w.
Literatura i sztuka w kontekście renesansowego humanizmu i odnowy religijnej.
Rozwój powieści w XVI w. : powieść rycerska i sentymentalna.
Gargantua i Pantagruel Franciszka Rabelais’ego.
Rozwój krótkich form narracyjnych: nowela i noweliści francuscy.
Heptameron Małgorzaty z Nawarry.
Rozwój poezji: szkoły poetyckie w XVI w.
Poezja Joachima du Bellay i Pierr’a de Ronsarda, poezja kobieca.
Eseje Michała de Montaigne.
Rozwój teatru w XVI w.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii literatury XVI wieku we Francji z uwzględnieniem zjawisk historycznych, kulturowych i artystycznych
Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące historii literatury francuskiej w XVI wieku
Charakteryzuje najważniejsze nurty artystyczne i ideowe francuskiego renesansu
Charakteryzuje wybrane utwory literatury francuskiego renesansu w kontekście kultury i sztuki epoki.
Pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą)
Wypowiada się w miarę swobodnie w języku polskim lub francuskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; buduje porównania i obrazuje swoje wypowiedzi
Prawidłowo korzysta ze źródeł bibliograficznych we własnych opracowaniach
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny,
egzamin ustny,
kolokwium ustne
Kryteria oceniania wg skali stosowanej na UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1) Erich Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, Warszawa, 1968
2) Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975.
3) Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987.
4) Claude-Gilbert Dubois, L’Imaginaire de la renaissance, Paris, PUF, 1985.
5) Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005.
6) Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999).
7) Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005.
8) Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968.
9) Frank Lestringant, Josiane Rieu, Alexandre Terrête, Littérature française du XVIe siècle, Paris, PUF, 2000.
10) Daniel Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe siècle, Paris, Bordas, 1973.
11) Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Warszawa, Czytelnik, 2000.
12) Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: