Literatura, sztuka, społeczeństwo francuskie I (średniowiecze) 09-LSSF1-1LF-WN-16
Zagadnienia omawiane na zajęciach:
Literatura i sztuka we Francji w czasach średniowiecza;
Literatura i sztuka w kontekście średniowiecznej religijności i duchowości; Język i formy komunikacji literackiej w średniowieczu; Epos rycerski w średniowieczu – forma i ideologia na przykładzie Pieśni o Rolandzie;
Liryka prowansalska i ideał miłości dwornej
Dworność i „materia bretońska” (Tristan i Izolda, Opowieści Marie de France); Poezja Francji Północnej; Ideologia przygody rycerskiej w powieści arturiańskiej (Chretien de Troyes).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii literatury średniowiecza we Francji z uwzględnieniem zjawisk historycznych, kulturowych i artystycznych
Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące historii literatury francuskiej średniowiecza
Charakteryzuje najważniejsze nurty artystyczne i ideowe francuskiego średniowiecza
Charakteryzuje wybrane utwory literatury francuskiego średniowiecza w kontekście kultury i sztuki epoki.
Pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą)
Wypowiada się w miarę swobodnie w języku polskim lub francuskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; buduje porównania i obrazuje swoje wypowiedzi
Prawidłowo korzysta ze źródeł bibliograficznych we własnych opracowaniach
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Egzamin ustny
Kolokwium ustne
Kryteria oceniania wg skali stosowanej na UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
a) Erich Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, Warszawa 1968
b) Pierre-Yves Badel, Introduction à la vie littéraire du Moyen Âge, Paris 1969
c) Anna Drzewicka, Starofrancuska epopeja rycerska, Warszawa 1979
d) Anna Drzewicka, Skupienie i zabawa. Twórczość dramatyczna w średniowiecznej Francji do końca XIII wieku, Kraków 1998
e) Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa 2005
f) Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 1985.
g) Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa 2005.
h) Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1994.
i) Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1986
j) Denis de Rougemont, Miłość a świat kultury zachodniej, Warszawa 1999
k) Michel Zink, Introduction à la littérature française du Moyen Âge, Paris 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: