Logika 09-LOG-SK-11
Teoriopoznawcze, językoznawcze i historyczne podstawy logiki i semiotyki
Język klasycznego rachunku zdań LOG-SK_02
Koncepcje znaczenia a prawdziwość i fałszywość logiczna zdań
Pojęcie wynikania logicznego i metody oceny tautologiczności formuł zdaniowych
Schematy wnioskowań, błędy we wnioskowaniach
Definicje i błędy w definiowaniu.
Pojęcia semiotyki logicznej a analiza i pisanie tekstów językoznawczych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
Wie czym zajmuje się logika i jak odróżnić ją od filozofii, nauk empirycznych i humanistycznych. Rozumie kontekst historyczny powstania i rozwoju logiki.
Potrafi operować spójnikami klasycznego rachunku zdaniowego i budować poprawne formuły tego języka.
Potrafi obliczyć wartość logiczną wyrażeń.
Zna rodzaje rozumowań stosowane w nauce: indukcyjne, dedukcyjne i abdukcyjne.
Potrafi konstruować zdania zachowując pomiędzy nimi relację wynikania logicznego.
Potrafi ocenić poprawność wnioskowań.
Potrafi zbudować poprawne formalnie definicje i korzystać z nich przy pisemnych prac akademickich.
Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia, rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0) – bardzo dobry stopień znajomości omawianych zagadanień, bardzo dobra umiejętność posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych.
dobry plus (+db; 4,5) – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0) - dobry stopień znajomości omawianych zagadnień dobra umiejętność posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający stopień znajomości omawianych zagadnień z dziedziny logiki, pewna umiejętność posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych
dostateczny (dst; 3,0): dostateczny stopień znajomości omawianych zagadnień, pewne braki w umiejętności posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych
niedostateczny (ndst, 2,0): niezadawalająca znajomości omawianych zagadnień, brak umiejętności posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych
Literatura
Stanosz, B. 2005. Wprowadzenie do logiki formalnej. PWN.
Stanosz, B. 2005. Ćwiczenia z logiki, PWN.
Szymanek, K. 2004. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, PWN.
Ziembiński, Z. 2019. Logika praktyczna. PWN.
Hołówka, T. 2005. Kultura logiczna w przykładach. PWN.
Batóg T. 1994. Podstawy logiki, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T. 1982. Wstęp do językoznawstwa. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: