Literatura niemieckiego obszaru językowego 09-LNOJ-ILS-22
Opis treści kształcenia:
Romantyczna poezja uniwersalna „Das Fräulein von Scuderi” E.T.A. Hoffmanna – co wolno artyście ?
H. Heine – spóźniony romantyk
Świat bez Boga. Charakterystyka tendencji w literaturze i sztuce 19. wieku. Kontekst historyczno-filozoficzny
Nowy bohater, nowa wizja świata – „Woyzeck” Büchnera
Kobieta w sztuce i literaturze w drugiej połowie 19. wieku. Powieść T. Fontane „Effi Briest”
Eros und Thanatos. Sztuka i literatura przełomu 19. i 20. wieku
Motyw śmierci w noweli „Der Tod in Venedig” T. Manna
Ekstremalna dwuznaczność świata – „Der Prozeß“ F. Kafki
Wstęp tylko dla szalonych – „Der Steppenwolf” H. Hessego
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozpoznaje i nazywa główne tendencje historycznego rozwoju literatury niemieckiej w przerabianym zakresie,
analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym,
czyta ze zrozumieniem teksty literackie w języku niemieckim napisane w różnych epokach,
proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach,
korzysta ze źródeł literaturowych w języku niemieckim,
wykazuje otwartość na nowe idee i punkty widzenia,
potrafi aktywnie uczestniczyć w projektach grupowych.
Kryteria oceniania
A. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin ustny, obejmujący odpowiedź na trzy pytania: dwa zagadnienia dotyczące przerobionych zagadnień oraz krótką rozmowę na temat obowiązkowego tekstu literackiego (np. omówienia motywu literackiego).
B. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich sprawdzianów testujących znajomość tekstów literackich (lista lektur w załączniku poniżej) oraz uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie grupowym.
C. Aby zaliczyć sprawdzian testujący znajomość lektury, należy odpowiedzieć przynajmniej na dwa z trzech postawionych krótkich pytań dotyczących treści.
D. W prezentacjach grupowych oceniane są:
- treści merytoryczne
- umiejętność kreatywnej współpracy w grupie
- poprawność językowa
Literatura
Baumann, B.,Oberle, B. (1985). Deutsche Literatur in Epochen. München
Gössmann, W. (1996). Deutsche Kulturgeschichte im Grundriss. Mainz
Geschichte der deutschen Literatur, Band 1-6.( 1983). Stuttgart
Bark, J.,Steinbach, D.,Wittenberg, H. Hrsg.).(1989). Epochen der deutschen Literatur. Stuttgart
Böttcher, K. (Hrsg,).(1987). Lexikon deutschsprachiger Schriftsteller, von den Anfängen bis zum Ausgang des 19.Jhs. Leipzig
Müller, J.,D. (2003). Reallexikon der deutschen Literatur Wissenschaft. Band 1-3. Berlin
Wetzel, Ch. (1986). Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: