Literatura niemieckiego obszaru językowego 09-LNOJ-ILS-12
Opis treści kształcenia:
Poezja starogermańska (tło historyczne, największe zabytki)
Kultura średniowiecza. Epos dworski. Rozwój mistyki
Reformacja w Niemczech. Martin Luther, życie i dzieło
Oświecenie niemieckie. Kontekst filozoficzny (G.W. Leibniz, I. Kant)
„Nathan der Weise” G.E. Lessinga. Wychowanie w duchu tolerancji
Okres „burzy i naporu”. Ballada jako gatunek literacki ( wybrane ballady J.W. Goethego i F. Schillera)
Wędrówka Fausta
Klasyka Weimarska. Wychowanie przez sztukę i piękno
Nowela jako gatunek literacki. „Die Marquise von O.“ H. Kleista
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozpoznaje i nazywa główne tendencje historycznego rozwoju literatury niemieckiej w przerabianym zakresie,
analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym,
czyta ze zrozumieniem teksty literackie w języku niemieckim napisane w różnych epokach,
proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach,
korzysta ze źródeł literaturowych w języku niemieckim,
zna zasady pisania pracy dyplomowej i potrafi je zastosować w pisaniu pracy semestralnej z literatury,
wykazuje otwartość na nowe idee i punkty widzenia,
potrafi aktywnie uczestniczyć w projektach grupowych.
Kryteria oceniania
A. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest napisanie pracy semestralnej, zaliczenie wszystkich sprawdzianów testujących znajomość tekstów literackich (lista lektur w załączniku poniżej) oraz uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie grupowym.
B. W pracy semestralnej oceniane są:
- użycie reguł stosowanych przy pisaniu pracy dyplomowej
- poprawne korzystanie ze źródeł literaturowych
- bezpośrednia polemika z tekstem literackim (np. umiejętnie stosowane cytaty)
- samodzielność przy formułowaniu i wyciąganiu wniosków
- poprawność językowa
C. Aby zaliczyć sprawdzian testujący znajomość lektury, należy odpowiedzieć przynajmniej na dwa z trzech postawionych krótkich pytań dotyczących treści.
D. W prezentacjach grupowych oceniane są:
- treści merytoryczne
- umiejętność kreatywnej współpracy w grupie
- poprawność językowa.
Literatura
Baumann, B.,Oberle, B. (1985). Deutsche Literatur in Epochen. München
Gössmann, W. (1996). Deutsche Kulturgeschichte im Grundriss. Mainz
Geschichte der deutschen Literatur, Band 1-6.( 1983). Stuttgart
Bark, J.,Steinbach, D.,Wittenberg, H. Hrsg.).(1989). Epochen der deutschen Literatur. Stuttgart
Böttcher, K. (Hrsg,).(1987). Lexikon deutschsprachiger Schriftsteller, von den Anfängen bis zum Ausgang des 19.Jhs. Leipzig
Müller, J.,D. (2003). Reallexikon der deutschen Literatur Wissenschaft. Band 1-3. Berlin
Wetzel, Ch. (1986). Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart
Załącznik – lektury w semestrze zimowym
G.E. Lessing: Nathan der Weise
J.W. Goethe: Faust I, Erlkönig, Liebeslyrik zur Wahl
F. Schiller: An die Freude, Die Kraniche des Ibykus, Die Bürgschaft, Der Handschuh
H. Kleist: Die Marquise von O.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: