Literatura norweska 09-LNO-44
Prezentacja zarysu najważniejszych przemian w literaturze norweskiej lat 1900-1940 w odniesieniu do wydarzeń społeczno-politycznych Norwegii
Prezentacja pokolenia literackiego 1905 roku, „nowego realizmu” w prozie oraz rozkwitu powieści historycznej w oparciu o twórczość najważniejszych pisarzy
Przedstawienie literackiej kartografii kraju oraz nurtu krytyki cywilizacji w twórczości Knuta Hamsuna połączone z analizą sztandarowych utworów
Prezentacja poezji lat 20. XX w., modernizmu oraz kobiecych głosów w poezji międzywojennej oparciu o znaczące utwory
Prezentacja krytyki społecznej i psychoanalizy w literaturze norweskiej od lat 20. oraz oddźwięków debat obyczajowych lat 30. XX w.
Prezentacja literatury w przededniu II wojny światowej w odniesieniu do uwarunkowań polityczno-społecznych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna główne tendencje w historii literatury norweskiej lat 1900-1940
Zna i potrafi scharakteryzować poszczególne nurty i tendencje w literaturze (1900-1940), ich głównych przedstawicieli i najważniejsze dzieła literackie, jak również określić tło polityczno-społeczne tego okresu
Potrafi w miarę swobodnie posługiwać się norweską terminologią literaturoznawczą
Potrafi czytać krytycznie norweskie teksty literackie o zróżnicowanym poziomie językowym korzystając sporadycznie z materiałów pomocniczych
Potrafi analizować w grupie po norwesku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury norweskiej 1900-1940 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi
Potrafi samodzielnie przygotować obszerną prezentację ustną w języku norweskim na temat określonego zjawiska literackiego czy pisarza
Potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną o charakterze analitycznym w języku norweskim na temat omawianych tekstów literackich stosując prawidłowy zapis przypisów i bibliografii oraz właściwą metodę badawczą do analizy tekstu literackiego
Potrafi wymienić podstawowe teorie literackie istotne dla literatury norweskiej lat 1900-1940 oraz wskazać utwory literackie, które można do nich przyporządkować
Kryteria oceniania
Wykład, czytanie wskazanej lektury, dyskusja w grupie F: dyskusja w grupie, ocena udziału w dyskusji
P: egzamin w formie pisemnej
Wykład, prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: egzamin w formie pisemnej
Wykład, lektura wskazanych pozycji P: praca zaliczeniowa
Lektura wskazanych pozycji, dyskusja w grupie, prezentacje F: dyskusja, ocena prezentacji
P: egzamin w formie pisemnej
Dyskusje dot. analizy tekstów literackich oraz prezentacjami studentów F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: egzamin w formie pracy pisemnej
Prezentacja studentów, dyskusja F: dyskusja, ocena prezentacji
P: egzamin w formie pisemnej
Czytanie wskazanej lektury w celu napisania pracy pisemnej, dyskusja, P: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej
Wykład, prezentacje studentów P: ocena prezentacji
F: egzamin w formie pisemnej
Kryteria oceny
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Andersen, Per T.: Norsk litteraturhistorie, Oslo 2001
Beyer, E. (red.): Norges litteraturhistorie, bd. 3, 4, 1988
Fidjestøl, Bjarne et al., Norsk litteratur i tusen år, Oslo 1994
Halvorsen, E.B., Tekst og tanke: Lærebok + Litteraturbok, Oslo 2003
Krysztofiak, M.: Przewodnik po literaturach skandynawskich, 2000
Lothe, Jakob et al., Litteraturvitenskapelig leksikon, Oslo 2007
Strømholm, P. (red.): Bokspor. Norske bøker gjennom 350 år, 1993
.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: