Literatura norweska 09-LNO-34
Prezentacja zarysu najważniejszych przemian w historii literatury norweskiej lat 1850-1900 w odniesieniu do wydarzeń społeczno-politycznych Norwegii
Przedstawienie realizmu poetyckiego jako następstwa romantyzmu narodowego w literaturze norweskiej lat 50. XIX w.
Prezentacja przełomu współczesnego i realizmu krytycznego połączona z analizą wybranych tekstów
Prezentacja rozwoju dramatu mieszczańskiego na podstawie twórczości Henrika Ibsena i Bjørnstjerne Bjørnsona
Przedstawienie naturalizmu i twórczości bohemy w odniesieniu do problematyki społecznej i obyczajowej
Prezentacja neoromantyzmu oraz tendencji odnowicielskich w poezji i nowelistyce lat 90. XIX w. na podstawie najważniejszych utworów
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna główne tendencje w historii literatury norweskiej lat 1850-1900
Zna i potrafi scharakteryzować poszczególne dekady literackie (1850-1900) i ich głównych przedstawicieli oraz główne tendencje rozwojowe literatury, jak również określić tło polityczno-społeczne tego okresu
Potrafi posługiwać się norweską terminologią literaturoznawczą na poziomie średnio zaawansowanym
Umie czytać norweskie teksty literackie o zróżnicowanym poziomie językowym korzystając – w razie potrzeby - z materiałów pomocniczych
Potrafi analizować w grupie po norwesku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury norweskiej 1850-1900 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi
Potrafi samodzielnie przygotować prezentację ustną w języku norweskim na temat określonego zjawiska literackiego
Potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną o charakterze analitycznym w języku norweskim na temat omawianych tekstów literackich stosując prawidłowy zapis przypisów i bibliografii
Potrafi wymienić podstawowe teorie literackie istotne dla literatury norweskiej lat 1850-1900 oraz wskazać utwory literackie, które można do nich przyporządkować
Kryteria oceniania
Wykład, czytanie wskazanej lektury F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pisemnej
Wykład, prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pisemnej
Wykład, lektura wskazanych pozycji P: praca zaliczeniowa
Lektura wskazanych pozycji, dyskusja w grupie, prezentacje F: dyskusja, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pisemnej
Dyskusje dot. analizy tekstów literackich oraz prezentacjami studentów F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pracy pisemnej
Prezentacja studentów, dyskusja F: dyskusja, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pisemnej
Czytanie wskazanej lektury w celu napisania pracy pisemnej, dyskusja, P: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Andersen, Per T.: Norsk litteraturhistorie, Oslo 2001
Beyer, E. (red.): Norges litteraturhistorie, bd. 3, 4, 1988
Fidjestøl, Bjarne et al., Norsk litteratur i tusen år, Oslo 1994
Halvorsen, E.B., Tekst og tanke: Lærebok + Litteraturbok, Oslo 2003
Krysztofiak, M.: Przewodnik po literaturach skandynawskich, 2000
Lothe, Jakob et al., Litteraturvitenskapelig leksikon, Oslo 2007
Strømholm, P. (red.): Bokspor. Norske bøker gjennom 350 år, 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: