Literatura norweska 09-LNO-24
Prezentacja zarysu najważniejszych przemian w historii literatury norweskiej lat 1980-2010
Prezentacja powieści realistycznej, postmodernizmu i eksperymentów w prozie lat 80. XX w. na przykładzie wybranych utworów
Prezentacja tendencji odnowicielskich w norweskiej poezji lat 80. i 90. w oparciu o analizę znaczących utworów
Prezentacja norweskiej literatury kryminalnej i jej krytycznych odniesień do realiów społeczno-politycznych
Prezentacja wielkich narracji, minimalizmu oraz naiwizmu w latach 90. XX w. w oparciu o kluczowe utwory okresu
Przedstawienie na przykładzie wybranych utworów najważniejszych tendencji w rozwoju dramatu norweskiego od okresu wojennego do roku 2010
Prezentacja norweskiej prozy od przełomu wieków po nowy (auto)biografizm ok. roku 2010
Prezentacja twórczości poetyckiej w Norwegii po przełomie wieków na podstawie wybranych tekstów najbardziej znaczących poetów
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna zasadniczne nurty i tendencje rozwojowe literatury norweskiej lat 1980-2010
Zna i potrafi scharakteryzować ogólnie poszczególne okresy i nurty literackie (1980-2010) oraz określić ogólnie ich tło polityczno-społeczne
Potrafi posługiwać się norweską podstawową terminologią literaturoznawczą
Umie czytać krótsze norweskie teksty literackie korzystając z materiałów pomocniczych np. słowników standardowych lub elektronicznych
Potrafi zastosować podstawowe narzędzia analizy i z pomocą nauczyciela analizować w grupie po norwesku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury norweskiej 1980-2010 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi
Potrafi samodzielnie przygotować krótszą prezentację ustną w języku norweskim na temat określonego zjawiska literackiego
Potrafi samodzielnie przygotować krótką pracę pisemną o charakterze referująco-charakteryzującym w języku norweskim na temat omawianych tekstów literackich
i wykonać w sposób prawidłowy przypisy i bibliografię
Kryteria oceniania
F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria oceny
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Andersen, Per T.: Norsk litteraturhistorie, Oslo 2001
Fidjestøl, Bjarne et al., Norsk litteratur i tusen år, Oslo 1994
Hagen, Alf van der, Dialoger. Samtaler med ti norske forfattere, Oslo1990
Hagen, Alf van der, Dialoger. Åtte forfattersamtaler, Oslo 1996
Halvorsen, E.B., Tekst og tanke: Lærebok + Litteraturbok, Oslo 2003
Lothe, Jakob et al., Litteraturvitenskapelig leksikon, Oslo 2007
Norheim, Marta, Røff guide til samtidslitteraturen, Oslo 2007
Rottem, Øystein, Norges litteraturhistorie, bd. 1-3, Olso 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: