Literatura norweska 09-LNO-14
Literatura norweska po roku 1945: rozrachunek z wojną i faszyzmem; modernizm; "Bunt literacki" lat 60-tych; odrodzenie tendencji realistycznych w latach 70-tych: rozrachunek z modernizmem, realizm społeczny - dokumentaryzm, literatura "kobieca", literatura "robotnicza", literatura regionalna, modernizm społeczny; Lata 80-te i 90-te: rozrachunek ze społecznie zaangażowaną literaturą lat 70-tych, subiektywizm, postmodernizm; Elementy teorii literatury: rodzaje literackie - epika, liryka, dramat; Analiza tekstów epickich i lirycznych. Historia współczesnego dramatu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Zna zasadniczne nurty i tendencje rozwojowe literatury norweskiej lat 1940-80
Zna i potrafi scharakteryzować ogólnie poszczególne okresy i nurty literackie (1940-80) oraz określić ogólnie ich tło polityczno-społeczne
Potrafi w ograniczonym zakresie posługiwać się podstawową norweską terminologią literaturoznawczą
Umie czytać krótsze norweskie teksty literackie korzystając z materiałów pomocniczych np. słowników li z pomocy nauczyciela
Potrafi zastosować podstawowe narzędzia analizy i z pomocą nauczyciela analizować w grupie po norwesku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury norweskiej 1940-80 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi
Potrafi samodzielnie przygotować prostą prezentację ustną w języku norweskim na temat twórczości określonego pisarza
Potrafi samodzielnie przygotować krótką pracę pisemną o charakterze referującym w języku norweskim na temat omawianych tekstów literackich
Kryteria oceniania
Przykładowe pytanie z zaliczenia pisemnego:
- Dag Solstads kortprosatekst Vi vil ikke gi kaffekjelen vinger (fra Svingstol,1967) kan stå som et litterært program for en ny generasjon
diktere. Kommenter de nye tendensene som teksten bærer bud om.
- Forklar kort følgende begrep: tungetaledebatten, Bestialitetens historie, Profil, de røde 70-åra
Kryteria oceny
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Dahl, W. 1978. Liv og dikt 2. Norsk litteratur fra ?rhundreskifte til v?re dager. Oslo: Aschehoug
Dahl, W. 1984. Norges literatur, Bd.2, Tid og tekst 1884-1935. Oslo: Aschehoug
Dahl, W. 1989. Norges literatur, Bd.3, Tid og tekst 1935-1973. Oslo: Aschehoug
Folkedahl, K., et al. 1981. Ord i tid 1, Studiebok i Tekstsamling. Oslo: Cappelen
Rottem, ?. (red.). 1982. 70-?ra. Et ti?r i norsk prosa. Oslo: Aschehoug
Rottem, ?. (red.). 1990. Fantasiens ti?r. Et utvalg litteraturkritikk 1980-1989. Oslo: Aschehoug
R?nning, H. (red.). 1977. Linjer i norsk prosa. Lund: PAX Forlag
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: