Lingwistyka medialna - fakultet 09-LMf-ILS-z-11
Opis treści kształcenia
Lingwistyka medialna jako subdyscyplina lingwistyki
Metodologia badań lingwistyki medialnej
Gatunki tekstu w mediach
Język w mediach
Gatunki hipertekstu
Dyskurs medialny,aspekty socjologiczne komunikacji medialnej,
Pragmalingwistyczne aspekty komunikacji medialnej
Kontrastywna analiza komunikacji medialnej i jej metodologia
Aspekty praktyczne lingwistyki medialnej, zastosowanie wiedzy teoretycznej w tworzeniu własnych tekstów
Retoryka nowych mediów
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji medialnej
Dysponuje wiedzą na temat istniejących typów i gatunków komunikacji medialnej
Opisuje sytuacje komunikacji medialnej (prasa, telewizja, radio, Internet)
Jest przygotowany do kompetentnej interpretacji procesów komunikacji medialnej w celu jej optymalizacji
Ma pogłębioną wiedzę o procesach komunikacyjnych zachodzących między uczestnikami komunikacji medialnej
Umie zastosować poznaną wiedzę w praktyce tworząc samodzielnie wybrane egzemplarze gatunków tekstów medialnych
Student jest zdolny do kompetentnej analizy i krytycznej oceny procesów komunikacji medialnej i masowej
Kryteria oceniania
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności *
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15
Praca własna studenta# Czytanie wskazanych tekstów i ich analiza 30h
Praca własna studenta# Przygotowanie do zaliczenia 15 h
SUMA GODZIN 60
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 2
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Student oceniany jest na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, wykonania ćwiczeń oraz znajomości treści przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura
Breuer, Ulrich / Jarmo Korhonen (Hg.) (2001): Mediensprache – Medienkritik . Frankfurt a.M.
Brinker, Klaus (2010): Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. 7., durchgesehene Auflage. Berlin.
Burger, Harald (1990): Sprache der Massenmedien. Berlin, New York.
Burger, Harald (2005): Mediensprache. Berlin.
Burkhart Roland (2002): Kommunikationswissenschaft. München.
Deppermann, Arnulf/ Linke, Angelika (Hg.) (2010): Sprache intermedial: Stimme und Schrift, Bild Und Ton. Berlin/New York.
Diekmannshenke, Hajo/ Klemm, Michael/ Stöckl, Hartmut (Hg.) (2011): Bildlinguistik: Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Berlin.
Fairclough, Norman (1995): Media Discourse. London.
Lüger, Heinz-Helmut (1995): Pressesprache. Tübingen.
Lüger, Heinz-Helmut / Lenk, Hartmut E. H. (Hg.): Kontrastive Medienlinguistik. (Landauer Schriften zur Kommunikations- und Kulturwissenschaft; 15). Landau.
Möhn, Dieter (Hg.) (2001). Mediensprache – Medienlinguistik . Frankfurt a.M.: Lang.
Perrin, Daniel (2004): Medienlinguistik. Konstanz.
Schmitz, Ulrich (2004): Sprache in modernen Medien. Einführung in Tatsachen und Theorien, Themen und Thesen. Berlin.
Stöckl, Hartmut (2004): Die Sprache im Bild – Das Bild in der Sprache. Zur Verknüpfung von Sprache und Bild im massenmedialen Text. Konzepte – Theorien – Analysemethoden Berlin, New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: