Lingwistyka mediów 09-LM-ZU11
Obszar badawczy lingwistyki mediów
Definicja medium i mediów
Komunikacja jako działanie językowe, modele komunikacji medialnej
Multi- i intermedialność, multimodalność, intertekstualność, hybrydyzacja
Argumentacja, perswazja i manipulacja w komunikacji medialnej
Rodzaje tekstów; formy komunikacji medialnej; analiza medialna wybranych rodzajów tekstów i form komunikacji medialnej
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
student/ka orientuje się w terminologii z zakresu lingwistyki mediów.
Umiejętnie stosuje terminologię w celach analitycznych na zajęciach oraz w kontaktach z ekspertami z danej dziedziny.
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie lingwistyki mediów.
Na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaje i ocenia zjawiska w danym zakresie, przy czym wskazuje na zróżnicowaną strukturę komunikacji medialnej.
Ma świadomość konieczności ciągłej aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności w kontekście wykonywanego zawodu. Śledzi zmiany językowe i społeczno-kulturowe w obrębie komunikacji medialnej.
Kryteria oceniania
Projekt, kolokwium pisemne
• 60-70% - dst
• 71-75% - dst+
• 76-84% - db
• 85-90% - db+
• 91-100% - bdb
Literatura
(1) Androutsopoulos, Janis (2013): Medienlinguistik. Sprachwissenschaftliche Zugänge zur Medienanalyse. Tübingen: Narr Francke Attempto.
(2) Hackl-Rößler, Sabine (2006): Textstruktur und Textdesign – Textlinguistische Untersuchung zur sprachlichen und optischen Gestaltung weicher Zeitungsnachrichten. Tübingen: Gunter Narr.
(3) Luginbühl, Martin (2014): Medienkultur und Medienlinguistik. Komparative Textsortengeschichte(n) der amerikanischen «CBS Evening News» und der Schweizer «Tagesschau». (Sprache in Kommunikation und Medien; 4). Bern u. a.: Peter Lang.
(4) Opiłowski, Roman (2015): Der multimodale Text aus kontrastiver Sicht. Textdesign und Sprache-Bild-Beziehung in deutschen und polnischen Pressetexten. Wrocław / Dresden: ATUT, Neisse.
(5) Perrin, Daniel (2006): Medienlinguistik. Konstanz: UVK.
(6) Sandig, Barbara (2006): Textstilistik des Deutschen. Berlin, New York: de Gruyter.
(7) Schmitz, Ulrich (2004): Sprache in modernen Medien. Einführung in Tatsachen und Theorien, Themen und Thesen. Berlin: Erich Schmidt.
(8) Schmitz, Ulrich (2015): Einführung in die Medienlinguistik. Darmstadt: Wissenschatliche Buchgesellschaft.
(9) Stöckl, Hartmut (2004): Die Sprache im Bild – Das Bild in der Sprache. Zur Verknüpfung von Sprache und Bild im massenmedialen Text. Berlin: Walter de Gruyter.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: