Leksykologia i leksykografia 09-LL-ILS-11
Opis treści kształcenia:
- Leksykologia i leksykografia – ich przedmiot, metody badawcze i odniesienie praktyczne do translatoryki i nauki języków obcych;
- Leksykon jako zbiór wyrazów, jego zróżnicowanie funkcjonalne, stylistyczne, specjalistyczne, terytorialne, historyczne i kulturowe;
- Rola doboru słownictwa w różnych rodzajach komunikacji (ustnej i pisemnej, ogólnej i specjalistycznej, jedno- i dwujęzycznej);
- Rodzaje słowników jedno- i wielojęzycznych, tradycyjnych i elektronicznych, ich struktura i funkcja, budowa haseł słownikowych, elektroniczne bazy danych;
- Praktyczna analiza jednostek leksykalnych w różnych rodzajach tekstów przy pomocy odpowiednich słowników z uwzględnieniem aspektu translatorycznego;
- Modyfikacja tekstów w ich warstwie leksykalnej w zależności od rodzaju tekstu i wymogów komunikacyjnych;
- Weryfikacja tekstów ogólnych, publicystycznych i literackich oraz ich przekładów pod kątem poprawności leksykalnej i trafności tłumaczenia.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- dysponuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzą dotyczącą terminologii i metodologii w zakresie leksykologii i leksykografii;
- ma pełną wiedzę o rodzajach słowników jedno- i wielojęzycznych, ogólnych, pedagogicznych, tłumaczeniowych i specjalistycznych, ich budowie i użyteczności w pracy filologa;
- właściwie dobiera zasadną metodę opisu leksykologicznego w kontekście jej wykorzystania w translatoryce czy nauce języka obcego;
- samodzielnie korzysta ze słowników ogólnych i specjalistycznych, krytycznie ocenia i dobiera wariant adekwatny do użycia w pisanym lub tłumaczonym tekście;
- samodzielnie poszerza swoją wiedzę i umiejętności w zakresie zmian językowych, stylów funkcjonalnych i języków specjalistycznych;
- sprawnie posługuje się nowymi osiągnięciami leksykograficznymi w postaci słowników multimedialnych i specjalistycznych baz danych.
Kryteria oceniania
Czynny udział w zajęciach
Terminowość oddawania zadań domowych
Zaakceptowana prezentacja
Podsumowujący test pisemny (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)
Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie oceny ze sprawdzianu podsumowującego oraz aktywności studenta na zajęciach.
Literatura
Bielińska, M. (2010): Lexikographische Metatexte. Frankfurt am Main.
Cruse, A. et al. (ed.) (2002): Lexikologie. Ein internationales Handbuch. Berlin. 1. Halbband 2002; 2. Halbband 2005.
Engelberg, S. / Lemnitzer, L. (2009): Lexikographie und Wörterbuchbenutzung. Tübingen.
Herbst, T. / Klotz, M. (2003): Lexikografie. Paderborn.
Nagórko, A. (2007): Lexikologie des Polnischen. Hildesheim.
Palm, C. (1995): Phraseologie. Eine Einführung. Tübingen.
Piotrowski, T. (1994): Z zagadnień leksykografii. Warszawa.
Römer, C. / Matzke, B. (2005): Lexikologie des Deutschen. Eine Einführung. Tübingen.
Schaeder, B. (1981): Lexikographie als Praxis und Theorie [=Reihe Germanistische Linguistik 34]. Tübingen.
Schaeder, B. (1987): Germanistische Lexikographie. Tübingen.
Schaeder, B. / Rieger, B. (ed.) (1990): Lexikon und Lexikographie. Hildesheim.
Schlaefer, M. (2002): Lexikologie und Lexikographie. Eine Einführung am Beispiel deutscher Wörterbücher. Berlin.
Urbańczyk, S. (1991): Słowniki i encyklopedie (ich rodzaje i użyteczność). Kraków.
Żmigrodzki, P. (2008): Słowo - słownik - rzeczywistość. Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: