Literatura i kultura Włoch IV (barok, klasycyzm, oświecenie) 09-LKW4k-4LW-46
Na kurs składają się następujące bloki tematyczne:
- Estetyka i poetyka Seicenta. E. Tesauro, G.B. Marino i maryniści. Wpływ marynizmu na poezję europejską.
- Początki prozy naukowej. Galileo Galilei.
- Proza filozoficzna: G. Bruno, T. Campanella. Utopia w filozofii i literaturze. G. Vico.
- Ewolucja włoskiej nowelistyki. Baśnie G.B. Basile.
- Akademie we Włoszech. Arkadia. Początki melodramatu i opery.
- Teatr: od commedia dell’arte do Goldoniego i Alfieriego.
- Filozofia i obyczajowość Oświecenia: Verri, Beccaria, Parini. Rola gazet.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- posługuje się terminologią z zakresu literaturoznawstwa, rozpoznaje gatunki, style, formy literackie charakterystyczne dla włoskiego Baroku i Oświecenia
- potrafi scharakteryzować główne prądy literackie we Włoszech w okresie XVII i XVIII w. i ma świadomość ich związku z kulturą europejską
- potrafi scharakteryzować twórczość czołowych przedstawicieli kultury włoskiej (z wyjątkiem sztuk wizualnych, będących przedmiotem osobnego wykładu) tworzących w okresie XVII i XVIII w. i potrafi ich ze sobą porównać
- potrafi wskazać przyczyny i przebieg procesów historycznych i społecznych wpływających na rozwój włoskiej kultury w XVII i XVIII w.
- potrafi zanalizować tekst literacki i zinterpretować go w odniesieniu do szerokiego kontekstu historyczno-kulturowego
- potrafi formułować samodzielnie opinie oraz pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot na podstawie pozytywnych ocen uzyskanych ze śródsemestralnych sprawdzianów, oceny wygłoszonego raz w semestrze referatu i oceny za aktywność (przygotowanie do zajęć oraz spontaniczne wypowiedzi). Po uzyskaniu zaliczenia, student podchodzi do egzaminu pisemnego, sprawdzającego znajomość lektur oraz zagadnień objętych programem.
Osoby nieobecne na konwersatorium zobowiązane są do usprawiedliwienia nieobecności (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione). W przypadku dłuższych zwolnień i nieobecności, student umawia się z prowadzącą na rozmowę sprawdzającą czy zaległości zostały nadrobione. Student ma prawo do dwukrotnej próby poprawienia każdego niezaliczonego sprawdzianu w terminie uzgodnionym z prowadzącą.
Wyniki zaliczenia i egzaminu ogłoszone zostają w systemie USOS.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Lektury:
- Giovan Battista Marino, La lira (wybór) e L’Adone (fragmenty)
- sonety barokowe (wybór)
- Galileo Galilei, Il saggiatore (fragmenty)
- Tommaso Campanella, La città del Sole
- Giambattista Basile, Lo cunto de li cunti (scelta)
- Carlo Goldoni, Prefazione alla prima raccolta delle commedie; Il teatro comico (fragmenty); La locandiera
- Giambattista Vico, La scienza nuova (fragmenty)
- Pietro Verri, Osservazioni sulla tortura (fragmenty)
- Cesare Beccaria, Dei delitti e delle pene (fragmenty)
- Giuseppe Parini, Il Giorno (fragmenty)
- Vittorio Alfieri, Saul
Polecane podręczniki i opracowania:
Kralowa H., Salwa P., Ugniewska J., Żaboklicki K., Historia literatury włoskiej, Warszawa, Semper, 1997.
Ferroni G., Storia della letteratura italiana, Milano, Einaudi, 1995.
Letteratura italiana. Le opere, a cura di A. Asor Rosa, vol. 2: Dal Cinquecento al Settecento, Einaudi, Milano 1995.
Guglielmino S., Grosser H., Il sistema letterario, MIlano, Principato, 1988
Miszalska J., Surma-Gawłowska M., Historia teatru i dramatu włoskiego, Kraków, Universitas, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: