Literatura i kultura Włoch III (renesans i manieryzm) 09-LKW3w-3LW-36
Na kurs składają się następujące bloki tematyczne:
1. Piśmiennictwo filozoficzne i polityczne Renesansu: Machiavelli, Guicciardini.
2. Piśmiennictwo obyczajowe Renesansu: Castiglione, Della Casa.
3. Teatr renesansowy. Muzyka i taniec na dworach włoskich.
4. Nowelistyka XVI w. Matteo Bandello.
5. Ewolucja liryki: petrarkizm, antypetrarkizm, poetyka manieryzmu. Twórczość literacja kobiet.
6. Epika XVI w.: Ariosto, Tasso.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
- potrafi wskazać przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych procesów historycznych i społecznych wpływających na rozwój włoskiej kultury i literatury w XVI wieku,
- potrafi scharakteryzować twórczość czołowych przedstawicieli literatury tworzących w XVI w. i potrafi porównać ze sobą ich dzieła, wskazując elementy kontynuacji i polemiki,
- potrafi scharakteryzować główne prądy literackie we Włoszech w okresie XV-XVI w. i ma świadomość ich znaczenia dla kultury europejskiej,
- wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa, rozpoznaje gatunki, style, formy literackie charakterystyczne dla epoki,
- potrafi analizować tekst literacki i interpretować go w odniesieniu do szerokiego kontekstu historyczno-kulturowego,
- sprawnie posługuje się zasobami elektronicznymi, słownikami i innymi narzędziami pomocnymi w wyszukiwaniu i zrozumieniu dawnych tekstów włoskich, korzysta z tekstów źródłowych,
- jest zdolny do wygłaszania indywidualnych opinii i interpretacji, potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów.
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot na podstawie pozytywnych ocen uzyskanych ze śródsemestralnych sprawdzianów, ocen z przygotowanej prezentacji multimedialnej i prac domowych oceny za aktywność (wypowiedzi w czasie zajęć).
Po uzyskaniu zaliczenia, student podchodzi do egzaminu ustnego, sprawdzającego znajomość lektur oraz zagadnień objętych programem.
Obecność studentów na konwersatoriach jest obowiązkowa.
Student ma prawo do nieobecności nieusprawiedliwionej na co najwyżej dwóch zajęciach w semestrze. Przy dłuższych nieobecnościach usprawiedliwionych student zalicza materiał w czasie ustnego kolokwium, którego termin uzgadnia z prowadzącym.
-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Niccolò Machiavelli, La mandragola
Niccolò Machiavelli, Il principe
Francesco Guicciardini, Ricordi (frammenti)
Baldassar Castiglione, Il libro del cortegiano
Giovanni della Casa, Il Galateo
Matteo Bandello, Novelle (scelta)
Vittoria Colonna, Gaspara Stampa, Rime (scelta)
Ludovico Ariosto, Satire (frammenti)
Ludovico Ariosto, Orlando furioso (frammenti)
Torquato Tasso, Gerusalemme liberata
Polecane podręczniki i opracowania:
1. Salwa P., Żaboklicki K., Historia literatury włoskiej, tom II, Warszawa, Semper, 1997.
2. Ferroni G., Storia della letteratura italiana, vol. II i III, Milano, Einaudi scuola, 1991.
3. Asor Rosa A. (ed.), Letteratura italiana, Torino, Einaudi (diversi volumi).
4. Garin E., L’umanesimo italiano. Filosofia e vita civile nel Rinascimento, Bari 1964.
5. Miszalska J., Surma-Gawłowska M., Historia teatru i dramatu włoskiego, t. I., Kraków, Universitas, 2008.
6. Dygul J., Wojtkowska-Maksymik M., Dramaturgia włoska XVI wieku, Warszawa, Wydział Polonistyki UW, 2017.
7. Zatti S., Il "Furioso" fra epos e romanzo, Lucca, Pacini Fazzi, 1990.
8. Klimkiewicz Anna, Od błędu do utopii. Śladami Orlanda Szalonego, Kraków, Wydawnictwo UJ, 2009.
9. Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 3: Estetyka nowożytna, Warszawa, 1985.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
W roku akad. 2020/21 przedmiot w całości realizowany jest w formie zdalnej. Zajęcia odbywają się na platformie MS Teams (konwersatoria w czasie rzeczywistym) i na platoformie Moodle (asynchronicznie). Konsultacje: na platformie MS Teams, w czwartki, godz. 11.45-12.45, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. |
W cyklu 2021/SZ:
W roku akad. 2020/21 przedmiot w całości realizowany jest w formie zdalnej. Zajęcia odbywają się na platformie MS Teams (konwersatoria w czasie rzeczywistym) i na platoformie Moodle (asynchronicznie). Konsultacje: na platformie MS Teams, w czwartki, godz. 11.45-12.45, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: