Literatura i kultura Włoch III (renesans i manieryzm) 09-LKW3k-3LW-36
Na kurs składają się następujące bloki tematyczne:
1. Sytuacja Italii w okresie wojen włoskich. Piśmiennictwo filozoficzne i polityczne dojrzałego Renesansu. Niccolò Machiavelli, Francesco Guicciardini.
2. Włoski teatr renesansowy.
3. Piśmiennictwo obyczajowe Renesansu: Castiglione, Della Casa. Kultura dworska XVI w.: muzyka, taniec, architektura, malarstwo, moda.
4. Nowelistyka XVI w. Matteo Maria Bandello.
5. Liryka: petrarkizm, antypetrarkizm.
6. Twórczość literacka kobiet w XVI-wiecznej Italii.
7. Epika XVI w. Ludovico Ariosto, Torquato Tasso.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się Student/Studentka:
- ma uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych prądów literackich, twórców i dzieł oraz zjawisk charakterystycznych dla kultury włoskiego renesansu i jest świadomy/świadoma roli Italii w tym okresie,
- potrafi rozpoznać i scharakteryzować tematy i formy literackie oraz konwencje i style charakterystyczne dla kultury włoskiego renesansu i dostrzega relacje pomiędzy ewolucją treści i form a historyczno-kulturowym kontekstem,
- potrafi scharakteryzować i porównać twórczość czołowych przedstawicieli XVI-wiecznej literatury i kultury włoskiej,
- charakteryzuje procesy historyczne i kulturowe wpływające na przemiany literatury i kultury włoskiej XVI w., posługując się terminologią właściwą dla badań filologicznych i kulturowych,
- analizuje i interpretuje teksty literackie Cinquecenta, odnosząc się do szerokiego kontekstu historyczno-kulturowego,
- sprawnie posługuje się narzędziami pomocnymi w badaniach literackich i kulturowych, korzysta w sposób krytyczny z literatury przedmiotu,
- potrafi wygłaszać indywidualne opinie, potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów,
- jest gotów/gotowa do do wykazywania otwartości na nowe idee i do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów.
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot na podstawie pozytywnych ocen uzyskanych ze śródsemestralnych sprawdzianów, oceny z wygłoszonego raz w semestrze referatu i oceny za aktywność (przygotowanie do zajęć oraz spontaniczne wypowiedzi na zajęciach). Po uzyskaniu zaliczenia, student podchodzi do egzaminu ustnego, sprawdzającego znajomość lektur oraz zagadnień objętych programem.
Zajęcia mają postać konwersatoriów i wykładów. Obecność studentów na konwersatoriach jest obowiązkowa. Student ma prawo do nieobecności nieusprawiedliwionej na co najwyżej dwóch zajęciach w semestrze. Przy dłuższych nieobecnościach usprawiedliwionych student zalicza materiał w czasie ustnego kolokwium, którego termin uzgadnia z prowadzącym.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Niccolò Machiavelli, La mandragola
Niccolò Machiavelli, Il principe / Książę
Francesco Guicciardini, Ricordi (fragmenty)
Baldassar Castiglione, Il libro del cortegiano / Książka o dworzaninie, tł. A. Borowski, Kraków 2000
Giovanni della Casa, Il Galateo (fragmenty)
Matteo Bandello, Novelle (wybór) / Dawna nowela włoska, tł. Jadwiga Gałuszka, Warszawa 1969 (wybór)
Poezja Vittorii Colonny, Gaspary Stampy i Veroniki Franco (wybór)
Ludovico Ariosto, Satire (fragmenty)
Ludovico Ariosto, Orlando furioso (fragmenty)
Torquato Tasso, Gerusalemme liberata
Polecane opracowania ogólne:
Salwa P. et al., Historia literatury włoskiej, tomy.I-II, Warszawa 1997
Ferroni G., Storia della letteratura italiana, vol. II, Milano 1991
Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987
Garin E. et al., Człowiek Renesansu, 2001
Garin E., L'umanesimo italiano. Filosofia e vita civile nel Rinascimento
Miszalska J., Surma-Gawłowska M., Historia teatru i dramatu włoskiego, tom I, Kraków 2008
Michałowska T. et al., Słownik literatury staropolskiej, Wrocław 2002
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, tom III: Estetyka nowożytna, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: